untukmu permataku

Nama saya : Dr Amin Ismail (A.I.): Pegawai Perubatan UD41, Hospital Tengku Ampuan Afzan, Kuantan :)

MBBS (Melaka Manipal Medical College, Manipal University)

saya seorang doktor yang sentiasa mahu ceria

Followers

Saturday, November 28, 2015

Maksud hidup ini?

Suka duka seorang houseman: kita tanya apa maksud hidup ini? Hari hari bekerja. makan, tidur, bermain menjadi sebahagian dari kehidupan. Diulang perkara yang sama tanpa ada makna dan tujuan
kita tanya apa maksud kehidupan sebegini? Padahal Tuhan telah meletakkan andaikata sesuatu itu dilakukan dengan tujuan Lillahi taala ( Kerana Tuhan), pasti jawapan tersedia.
Andai kita mengerti rezeki itu luas. Andai kita mengerti mencari sesuap rezeki yang halal itu bahagia, andai kita mengerti makan dari makanan yang halal itu mendamaikan, andai kita mengerti bergaul dengan yang halal itu mengasyikkan pasti kita mengerti bahawa semua perkara itu ada tujuan hidup.
sudah pasti sukar untuk kita termenung memikirkan mengapa dan bagaimana kita terdampar disini. kerana apa? kerana takdir Tuhan meletakkan sesuatu betul di tempatnya.
Cumanya kita hanya perlu bersabar dan jangan berputus asa dari penat lelah. bukankah kita selalu dan pernah mengharunginya setiap kali. dan setiap kali kegusaran dan kepayahan itu, kemudiannya kita menemui kebaikan dan senyuman yang muncul. setiap kali itu juga kita tersenyum sendirian.
Biarlah masa itu mendidik jiwa kita. dan biarlah suasana itu bergerak dan berlalu. sedar tidak sedar kita semakin dewasa dengan pengalaman. dan pengalaman inilah yang paling berguna apabila kita mula menjejak kematangan hidup.
tanyalah diri kita apa maksud setiap kehidupan kita. pasti kita bahagia
aku budak medik smile emoticon

No comments: