untukmu permataku

Nama saya : Dr Amin Ismail (A.I.):

Pegawai Perubatan UD44, Jabatan Perbidanan dan sakit puan Hospital Raja Perempuan Zainab II Kota Bharu Kelantan

Pegawai Perubatan UD41, Hospital Tengku Ampuan Afzan, Kuantan :)

MBBS (Melaka Manipal Medical College, Manipal University)

saya seorang doktor yang sentiasa mahu ceria

Followers

Monday, October 12, 2015

banjir kelantan 2014

Suka duka seorang Houseman: sebagai seorang doktor pelatih, saya mempunyai working hours yang saya patut langsaikan dalam sesuatu posting. Jika tidak saya dikira berhutang dan kemungkinan gaji yang saya dapat itu tidak akan menjadi halal.

Saya sudah lupa sebenarnya pada gambar ini sehinggalah rakan saya yang juga seorang Houseman mengungkit kembali kisah saya yang terkandas di kampung di kelantan semasa banjir besar tahun lepas.

Pada mulanya saya ingat air semakin surut akan tetapi rupanya air semakin naik. Saya yang pulang bercuti untuk melihat air bah akhirnya terkandas di kampung apabila sekeliling kawasan kejiranan kami dinaiki air. Rumah kami seumpama pulau yang dikelilingi air. Mahu keluar hanya melalui perahu ataupun bot

Bas ke Pahang juga menunda perjalanan menyebabkan perjalanan pulang saya ke hospital kuantan terkandas. Lantas saya menelefon bos memberitahu yang saya terpaksa mengambil cuti kecemasan akibat malapetaka banjir. Rupanya ada akta yang menyatakan seandaikan seorang doktor itu terkandas Dan tidak mampu menjalankan tugasan beliau sebagai doktor, beliau perlu melaporkan diri ke pejabat kesihatan berdekatan.

Mujur juga saya masih ada cuti doktor pelatih yang saya masih simpan. Akhirnya saya mengesyorkan kepada supervisor saya agar cuti saya ditolak Dan saya tidak perlu melaporkan diri.

Beberapa hari selepas itu saya diberitahu perjalanan bas ke kuantan disambung semula Dan saya sebagai seorang doktor, merasakan khidmat saya tidak diperlukan sangat di kawasan bah ini lantas saya mengambil keputusan untuk kembali ke kuantan memandangkan saya merasakan kemungkinan banjir akan merebak kesana seandainya saya tidak cepat. Mungkin perkhidmatannya saya lebih diperlukan di sana.

Walaupun ketika ini sebenarnya air masih tidak surut dikawasan kejiranan kami Dan saya terpaksa menaiki perahu untuk ke kawasan sebelah daratan sana seperti dalam gambar ini.

Alhamdulillah inilah pengalaman terbaik saya. Kembali berkhidmat di Kuantan. Pemandu perahu ini adalah ayah saya sendiri.

Aku budak medik wink emoticon

No comments: