untukmu permataku

Nama saya : Dr Amin Ismail (A.I.):

Pegawai Perubatan UD44, Jabatan Perbidanan dan sakit puan Hospital Raja Perempuan Zainab II Kota Bharu Kelantan

Pegawai Perubatan UD41, Hospital Tengku Ampuan Afzan, Kuantan :)

MBBS (Melaka Manipal Medical College, Manipal University)

saya seorang doktor yang sentiasa mahu ceria

Followers

Friday, October 2, 2015

suka duka seorang houseman

Saya sering mendapat idea untuk menulis. setiap kali idea itu datang pula tidak kira tempat. ada masanya semasa saya sedang makan. ada ketika semasa saya memandu. ada kalanya semasa saya sedang ikut round dengan big bos di wad.

Kalau semasa saya sedang memandu, nescaya saya akan cepat cepat mencari port untuk memberhentikan kereta, mengambil smart phone saya yang sangat berguna ini dan terus menulis. bukan kerana apa, kerana saya takut idea yang sedang berligat ligat di minda saya itu akan cepat hilang andaikata saya mengambil keputusan untuk menulis kemudian. ataupun jika idea itu masih ada, saya risau apa yang saya mahu sampaikan itu tidak tersampai dikemudian waktu.

Tapi, jarang idea itu saya muatkan keblog ini. kerana mungkin juga blog sudah menjadi sesuatu yang sangat komplikated. siapa lagi pada waktu ini mahu membaca blog? jika adapun apabila ianya dipautkan ke facebook contohnya. tapi saya masih yakin akan keupayaan blog. biarlah blog aku budak medik ini terus kekal disini. ianya merupakan kenangan indah buat saya. kenangan suka duka saya dialam pembelajaran dan dialam percintaan seorang remaja yang hidupnya berkisar tentang buku, hospital kolej dan rakan rakan.

saya juga percaya remaja sekarang termasuklah saya sudah sangat malas untuk membaca sesuatu idea yang panjangnya berjela jela. mereka mahu sesuatu itu yang mudah difahami ideanya, ringkas dan terus menyerap ke kepala. sama juga macam saya. apabila saya membaca, saya mahukan idea itu difahami, ringkas dan boleh dihabiskan dalam sela waktu yang cepat. jadi apabila saya mahu berhenti membaca, idea tersebut tidak tergantung berbanding penulisan yang panjang dimana apabila kita mahu berhenti seketika , esoknya kita sudah lupa apa point yang kita baca sebelumnya. kerana itu saya suka membaca buku Saiful Nang berjudul " Kisah Orang Menang" kerana ideanya ringkas dan mudah. jalan cerita dari satu tajuk ke tajuk berlainan juga berbeza dan tidak berjela.

iya, kisah suka duka seorang houseman! dari mana saya mendapat idea ini pun saya tidak mengerti. mungkin ianya lahir dari hati sanubari saya tersendiri. ianya luahan saya sebagai seorang doktor pelatih, ianya sudah pasti berkisar kehidupan saya di hospital, kehidupan saya berkeluarga dan kehidupan saya bersama rakan rakan. Saya bersyukur kerana Tuhan senantiasa memurahkan rezeki kepada saya dan rakan rakan doktor pelatih sekalian. anda juga doakan semoga kami akan terus rajin bekerja untuk anak bangsa kita sendiri.

Tulisan saya , saya banyak muatkan kelaman facebook. jika berkesempatan saudara pembaca boleh ke laman facebook saya dan menikmati seciput idea dan luahan perasaan yang entah apa apa la si mamat poyo ini mahu luahkan.

Teringat pula semasa dikolej, zamannya sudah pasti berbeza dengan zaman bekerja. zaman kolej, hidup sangat tertekan dengan buku buku dan peperiksaan yang senantiasa muncul. kerana itu saya menyibukkan diri dengan Motivasi motivasi Dr A.I. Sehingga ramai bertanya Dr A.I tu siapa? Ustaz Azhar Idrus kah? Anwar Ibrahim ke?

tak! Dr A.I. itu adalah saya Dr Amin Ismail. haha.

apabila zaman berubah, umur juga meningkat panjang, banyak yang kita perlu muhasabah. saya yakin, pengalaman itu walau pahit manapun, ia tetap berguna buat kita. cinta, kasih sayang, kebencian semua itu adalah pengajaran berguna. jadikanlah ia suatu lonjakan buat diri kita untuk melangkah dimasa hadapan.

dan saya, pasti akan terus berusaha untuk memajukan diri, sebagaimana anda juga mahu memajukan diri dan keluarga anda. semoga segala usaha kita akan diberkati.

aku budak medik yang masih saya seperti dulu, ceria gembira dan senantiasa tersenyum ^^

2 comments:

As Syura Azalea Rose said...

Smoga trus berjaya

Unknown said...

teruskan menulis doktor Amin. saya mengikuti perkembangan cerita di blog doktor sejak tahun 2011 (tingkatan 2) sehingga kini.saya sangat minat bidang perubatan,,, lagi 2 minggu saya akan daftar sebagai pelajar tahun 1 perubatan. percayalah blog2 sebegini byk memberi inspirasi kepada pelajar2 di luar.=D