untukmu permataku

Nama saya : Dr Amin Ismail (A.I.):

Pegawai Perubatan UD44, Jabatan Perbidanan dan sakit puan Hospital Raja Perempuan Zainab II Kota Bharu Kelantan

Pegawai Perubatan UD41, Hospital Tengku Ampuan Afzan, Kuantan :)

MBBS (Melaka Manipal Medical College, Manipal University)

saya seorang doktor yang sentiasa mahu ceria

Followers

Tuesday, June 2, 2015

Berangan angan itu menyeronokkan

Saya tidak pasti apakah saya akan menjadi seorang doktor andaikata pada 10 ataupun 15 tahun lepas saya tidak pernah memasang angan angan untuk menjadi seorang doktor. Andaikata semasa saya mula menginjakkan kaki di bumi Maahad Muhammadi Lelaki, saya langsung tidak memasang cita cita yang tinggi, sudah pasti sekarang ini saya menjadi seorang manusia yang lain, bukannya saya yang sekarang.

Sungguh, ibu dan ayah merupakan 2 figure yang hebat yang mendidik saya menjadi siapa saya pada hari ini. Tanpa mereka sudah pasti saya tewas. Mereka mengajar saya bahawa hidup ini susah dan sukar. Lagi lagi apabila kami bukannya dilahirkan dari keluarga yang mewah. Kami dilahirkan dari keluarga yang sederhana. Segala keperluan asas memang mencukupi. Ilmu pula dititik beratkan oleh ayah dan ibu. Mereka selalu menanamkan dijiwa kami hanya dengan ilmu sahajalah kami akan menjadi hebat dimasa hadapan. Hanya dengan ilmu sajalah kami akan dihormati. dan hanya ilmu sahajalah yang mampu memberikan kami sebuah kehidupan yang kami inginkan.

Dan dari seorang budak kampung, saya melangkah gagah untuk memastikan impian itu tercapai walau dengan air mata. Selangkah demi selangkah kita berjalan. Seiringan. Setiap peperiksaan itu dihadapi dengan ketabahan dan bersengkang mata. Alhamdulillah ibu, anak ibu berjaya lagi buat sekelian kalinya. Alhamdulillah ayah! anak ayah ini terus menaikkan nama ayah dimata orang kampung dan masyarakat sekitar yang mengenali ayah. Siapa dia tu anak Usta Ismail?

Saya dapat ke Australia!!

Ya Allah, masih terngiang ngiang di telinga ini. Masih jelas lagi. Amin Ismail menjadi salah seorang pelajar terbaik 13 A didalam peperiksaan SPM 2014. aLLAH! Ibu memeluk erat kepalaku. Inilah anak ibu yang sebenar. Orang kampung memuji lagi ayah kerana berjaya menghantar seorang lagi anak nya ke universiti. Ini anaknya yang ke tujuh akan masuk universiti. Kali ini, bukan lagi universiti dalam negara, tapi jauh merentasi lautan.

Namun Tuhan mungkin mengerti. Tidak aku sampai di Australia, Tapi India. Dan India itu sebuah negara yang sangat indah. Aku bermimpi lagi. Aku seorang Shah Rukh Khan. Dunia ini bagaikan sebuah pelangi yang sangat indah untuk dinikmati. Aku merantau mencari siapa diriku yang sebenar.

Tahniah kerana mendapat tawaran bekerja di HTAA. aku bingung pada mulanya. Tidak pernah aku terlintas untuk bekerja di Kuantan ini. Mungkin sudah rezeki. Orang bertanya kenapa hang minta bekerja di Kuantan?

Sukar untuk menjawab kerana aku tidak pernah terlintas langsung untuk kesini. Namun dari hari ke hari aku mula berasa selesa berada di Kuantan ini. Aku mula melangkah gagah melihat masa depan. Disini ada semua itu. aku mula memasang angan angan dan cita cita lagi.

Aku nampak aku mempunyai masa depan yang cerah disini. Masakan tidak, setahun disini, aku mula membeli rumah seolah olah mahu menetap untuk beberapa jangkawaktu lagi. Dengan kehadiran hospital UIAM yang sedang dalam pembinaan, masakan tidak itu mungkin takdir untukku.

Biarlah aku berangan angan lagi. Professor Dr Amin Ismail, dekan fakulti OnG uiam.haha.

No comments: