untukmu permataku

Nama saya : Dr Amin Ismail (A.I.):

Pegawai Perubatan UD44, Jabatan Perbidanan dan sakit puan Hospital Raja Perempuan Zainab II Kota Bharu Kelantan

Pegawai Perubatan UD41, Hospital Tengku Ampuan Afzan, Kuantan :)

MBBS (Melaka Manipal Medical College, Manipal University)

saya seorang doktor yang sentiasa mahu ceria

Followers

Sunday, October 19, 2014

Buat saudari *********

saya mendapat satu email dari seorang yang bernama **********. Saya meminta izin darinya untuk berkongsi soalan yang saya rasa agak menarik. 

mari kita tengok soalan yang Saudari ********* berikan kepada saya melalui laman emal aku87amin@hotmail.com: 

"Seronok fllow blog doc. Sy nk kmen kt blog tp segan. Alangkah bgusnya if sy pn bleh jd mcm doc. Berpndgn jauh n sgt berwawasan. But most imprtnt, sgt brpgng tguh pd agama n humility prson. Alhmdulillah. Bleh doc bg sdikit kta2 motivasi pd sy? Terima ksih".

Jawapan saya:

1. Terima kasih saudari kerana sudi untuk menjamah blog saya. Untuk pengetahuan saudari, saya mula berjinak dalam penulisan blog semasa saya berada ditahun pertama kuliah perubatan di Melaka Manipal Medical College. Semasa itu friendster sangat popular di Malaysia. Friendster merupakan tempat dimana saya mula menulis, sekitar pengalaman peribadi, kisah kisah masyarakat, luahan hati saya berkenaan beberapa perkara yang saya rasakan sukar untuk diluahkan melalui kata kata. 

2. Banyak pengalaman yang kita tempuhi dalam hidup ini. ada sebahagian pengalaman itu amat memeritkan dan menyedihkan hati. Seboleh bolehnya kita seakan mahu lupakannya. Tpi saya yakin bagi seorang yang hidupnya senantiasa mahu diperbaiki, dia tidak akan memadamkan kenangan kenangan pahit ini. kerana saya yakin melalui satu kata kata manusia itu belajar dari kesilapan manusia lain. tapi pada masa sama perkara yang paling hebat adalah manusia itu perlu belajar dari kesilapan diri sendiri. Pasti dia tidak akan lupa dan tidak akan berani untuk mengulangi kesilapan yang sama untuk kali sekiannya. inilah antara tujuan saya menulis. Saya mahu memastikan ianya akan tersemat disini dan suatu hari nanti saya akan membacanya kembali. Tatkala itu sudah pasti saya akan menangis mengenangkan betapa inilah kisah hidup yang pernah mewarnai hidup saya. pada masa sama saya mahu berkongsi dengan sesiapa sahaja yang sudi untuk menjamahnya. terutamanya adik adik yang sedang meniti perbatasan hidup dalam mencari arah dan halatuju yang diingini.

3. Anda tidak perlu menjadi seperti saya. Saya bukanlah sesiapapun dalam hidup ini. Saya hanyalah seorang insan biasa seperti manusia lain. Malah saya yakin masih ada kehidupan yang lebih berharga dari jiwa saya. Namun saya yakin manusia itu dihidupkan dan berdiri dengan kelebihan masing masing melalui pengalaman pengalaman yang ia lalui. sudah pasti pengalaman ini mengajarnya menjadi seorang manusia yang sangat istimewa, yang membezakannya dari insan istimewa yang lain. Sudah pasti saudari sendiri juga mempunyai kisah hidup yang sangat istimewa dan pelik yang menjadikan saudari seorang manusia yang indah. Saya sudi untuk mendengarnya andaikata saudari sudi untuk berkongsi.

4 berpandangan jauh dan berwawasan. :). Alhamdulillah Tuhan belum mematikan hati saya untuk terus berusaha dan bekerja keras dalam hidup ini. Saya yakin sebagai seorang muslim istilah berputus asa itu tiada dalam kamus kehidupan kita. Begitu juga saudari kena yakin bahawasanya Tuhan itu sudah menyediakan rezeki yang banyak buat setiap hamba yang Ia lahirkan diatas muka bumi ini. Cumanya tugas kita selaku khalifah dibumi ini adalah untuk meneroka dan mencari dimana rahsia rezeki tersebut.

5. Guru saya bercerita beliau pernah gagal dalam peperiksaan dan sebahagia dari hidupnya. tetapi apakah beliau bersedih diatas pengalaman yang pernah beliau lalui itu? Tidak. bahkan beliau mengatakan itulah keseronokan sebuah perjalanan sebagai seorang manusia. kegagalan itu menapis teman teman hidupnya diwaktu senang dan susah. kegagalan itu mencorakkan peribadi dirinya dan membentuk karakter yang istimewa. 

6. kerana itu jugalah saya sebolehnya mahu senantiasa menjadi positif dalam hidup. sekiranya kita pernah ditimpa musibah, bersabarlah dan berusahalah mencari jalan agar musibah itu cepat berlalu. Percayalah jalan itu ada. Dan seandainya kita diberikan nikmat yang banyak, tersenyumlah pada masa sama kongsikan kenikmatan itu dengan manusia disekeliling agar suatu hari nanti apabila Tuhan mula menguji kita, Dia tidak lupa untuk memastikan ujian itu merupakan suatu yang bisa kita tanggung dan bukannya sesuatu yang membebankan diri.

penulis blog aku budak medik :)  :)

3 comments:

Anonymous said...

Assalammualaikum..terima kasih Doc ats perkngsian..smg Allah sntsa memberkati hdup Doc dn fmly..Amin..amin..amin..

farah said...

Assalamualaikum dr amin...sye ske Bce blog doc especially ttg pengalaman doc dkt htaa...sye ni nnt Kre jd junior doc la kt htaa sbb inysa-Allah 3hb ni sye lpor ke htaa...sye nk tnye sikit ke dr amin, menurut doc mcm mne experience kerja di htaa? sekian ^^

aku dr amin said...

welcome to HTAA FARAH. :)