untukmu permataku

Nama saya : Dr Amin Ismail (A.I.):

Pegawai Perubatan UD44, Jabatan Perbidanan dan sakit puan Hospital Raja Perempuan Zainab II Kota Bharu Kelantan

Pegawai Perubatan UD41, Hospital Tengku Ampuan Afzan, Kuantan :)

MBBS (Melaka Manipal Medical College, Manipal University)

saya seorang doktor yang sentiasa mahu ceria

Followers

Friday, May 2, 2014

Vaksinasi menurut pandangan Islam (soal jawab)

Bahagian ke-II

Saya cuba ringkaskan pandangan yang Prof Madya Dr Zakuan Zainy B. Deris, seorang Clinical Microbiologist dari HUSM. Ringkasan ini sebagai panduan sekiranya kita malas untuk menonton video berkaitan diinternet. Walaubagaimanapun, perbetulkan saya andai ada kesilapan dalam ringkasan ini dan saya memohon agar pembaca kembali kepada video berkenaan.

KLIK VIDEO DISINI

1. PERTAMANYA kena setuju vaksin ini sebuah program yang bagus. Bagusnya kerana ia menghalang dari jangkitan yang teruk. Bukan semua vaksin memberikan protection 100%. contohnya BCG mungkin 80% sahaja. maksudnya dalam 100 orang mungkin hanya 80 orang yang dikawal dan dilindungi dari penyakit TB.

Orang yang mendapat vaksin TB tidak bermakna kita boleh expose mereka kepada penyakit TB

cuma bagusnya ia mampu mengawal dari jangkitan Tb teruk seperti jangkitan meningitis ke otak, buah pinggang etc.

2. Bahan haran dalam vaksin?

Ketua Pengarah Kesihatan berkata tiada sebarang vaksin di Malaysia bersumberkan bahan haram. Di luar Malaysia? mungkin ada

Ada vaksin sebahagiannya menggunakan adjuvantiaitu digunakan dari logam berat seperti aluminium untuk tubuh nampak dan dapat makan dan menghasilkan antibodi untuk melawan kuman. namun bahan logam ini telah melalui proses klinikal trial yang ketat, dicuba pada tikus dan manusia. Ianya mengikut kadar dos yang selamat

3. Vaksin ini adalah bahan biologi, ianya tidak boleh berada dalam suhu yang melampau dan mesti terkawal. vaksin perlu melalui proses klinikal trial yang sangat ketat. Kecuali bila melibatkan satu satu wabak yang sangat teruk seperti kes H1N1. dimana wabak ini sangat cepat membiak oleh itu proses klinikal trialnya sekejap sahaja. Tapi alhamdulillah setakat ini H1N1 terkawal

sumber berasaskan toksin dan logam: mungkin ada kesan buruknya namun ianya diatasi dengan kebaikan yang melebihi kesan sampingan dan dos yang diberikan adalah dos terkawal dan tiada masalah.

tapi secara keseluruhannya, kebaikan adalah melebihi keburukan.

4. lemah imune sistem?

Imune sistem perlu pada kawalan, jika terlalu kuat bahaya seperti autoimune disease seperti SLE dan Rheumatoid arthritis dimana imune sistem bertindak pada diri sendiri. Ianya patut dalam kawalan.

Untuk mengatakan imune sistem seseorang itu lemah perlukan pada ujian. dan kajian.

bila tok bomoh kata boleh menyembuhkan penyakit kencing manis, benar ke kerana ramai orang ingat kencing manis ini adalah apabila kita kencing, kencing itu manis dan semut datang. padahal ada sahaja orang yang mengidap kencing manis, apabila kencing, air kencing tidak manis. Ada orang suruh minum air bakawali kerana mampu membuatkan air kencing menjadi pahit tapi itu tidak mengubat penyakit kencing manis.

Untuk meningkatkan imune sistem mesti melalui ujian iaitu vaksinasi dimana imune sistem akan membiak dan ingat pada kuman yang bahaya.

5. imune sistem dipilih secara natural melalui pemakanan?

makan untuk menguatkan imune sistem? : tak betul
tapi ada contonya buah buahan yang mengandungi vitamin C diaman kadar antioxidant yang tinggi. Anti oxidant sangat baik agar sel darah putih mampu menghadam kuman yang dimakan. Tapi secra umumnya kadar vit C dalam badan dalam keadaaan mencukupi kecuali sesetengah penyakit seperti Skurvy dimana kekurangan vit C untuk mereka mereka yang belayar dilautan dalam jangka masa tertentu

Secara umumnya imune sistem dikuatkan melalui cubaan pada tubuh oleh kuman yang lemah

6. bagaimana manusia lain boleh protect manusia lain?

contoh Hep B vaksin: tidak boleh protect orang lain, tidak boleh beri cross protection pada orang lain tetapi boleh disebarkan dari ibu kepada anak dalam kandungan. Apabila bayi dilahirkan, bayi perlu diberi vaksin agar anak tidak ingat bahawa hep B itu sebahagian dari tubuh

contoh batuk kokol/ pertusis: jika dalam sebuah pulau ada 100 orang, mereka hanya bergaul sesama mereka dan seandainya 80 orang mendapat injeksi vaksin, 20 orang yang tidak mendapat vaksin juga akan mendapat perlindungan kerana kuman tidak ada tempat untuk  menjadi carrier dan ia tidak merebak.

Namun jika 20 orang ini berhijrah ke tempat dimana tiada perlindungan vaksin untuk komuniti itu, mereka boleh terkena penyakit kerana tidak mengambil vaksin.

7. vaksin: bagi injeksi, anak demam?

Perkara ini sedia termaklum dan ianya terkawal. kerana itu nurse akan terus bagi paracetamol dan ia boleh terus dimakan.

Contoh lain jika kulit berkudis, seandainya jururawat tidak lihat sudah pasti ia membahayakan. Nurse akan cuba mengelakkan agar tidak berlaku jangkitan kali ke dua. begitu juga nurse tidak akan memberikan sebaarang injeksi jika anak berada dalam keadaan demam. demam merupakan side effect yang biasa

contoh kesan sampiangan yang tidak biasa adalah saawan. apabila terjadi ianya perlu dimaklumkan kepada kementerian kesihatan malaysia dan kementerian akan memberitahu kepada WHO dan perkara ini akan disiasat diperingkat dunia

8. Bagaimana dengan sesetengah orang yang tidak mahu vaksin kerana mahu mengamalkan makanan sunnah seperti madu dan habbatus sauda?

tiada masalah untuk mengamalkan makanan sunnah tapi perlu mengambil vaksin pada masa sama. Prof memberikan contoh satu hadis nabi (Sila refer pada video)

Tidak salah mengamalkan makanan sunnah tapi mereka perlu memberikan fakta seandainya pengambilan vaksin itu tidak baik berbanding mengambil vaksin

9. Sebahagian doktor sendiri tidak mahu mengambil vaksin?

Apa hujah doktor berkenaan tidak mahu mengambil vaksin. Tidak semua doktor sama kategori. Ada doktor mereka menjadi pakar dalam bidang berlainan sebagaimana para ustaz ustaz yang mempunyai kepakaran dalam bidang yang berbeza

10. vaksin ada kaitan dengan yahudi?

Ilmu walaupun berkaitan dengan yahudi, kita kena terima. Nazi German suatu ketika dahulu pernah melaungkan slogan ini kerana mereka sangat anti pada Yahudi. Vaksin jika memberikan kebaikan pada ummat adalah baik. seandainay vaksin ini memberikan keburukan sudah pasti Yahudi sendiri tidak akan mengambilnya.

FIMA merupakan sebuah pertubuhan Perubatan Islam sedunia yang sangat berautoriti dan sering mengamjurkan persidangan: vaksin merupakan satu perkara wajib kerana mencegah penyakit.

orang yahuid juga mengambil vaksin. Banyak propaganda berlaku seperti di Afghanistan dimana banyak wabak terjadi kerana keengganan mereka mengambil vaksin.

kembalilah berbahas pada dasar ilmu.


p/s: ada beberapa soalan yang dijawab oleh Prof tidak disebutkan disini berkaitan adakah  Human deploid cell dan berkaitan sel bayi yang digugurkan yang digunakan dalam pembuatan sesetengah vaksin?

wallahu A'lam  :)

3 comments:

lovelindsey said...

salam dr amin.. sy ada tinggalkn comment kat entry dr amin yg brtjuk dr gigi.. mohon beri respond klu tidak menyushkn

aku dr amin said...

saya sudah respond

lovelindsey said...

salam dr amin :)
syukran.. may Allah bless u