untukmu permataku

Nama saya : Dr Amin Ismail (A.I.): Pegawai Perubatan UD41, Hospital Tengku Ampuan Afzan, Kuantan :)

MBBS (Melaka Manipal Medical College, Manipal University)

saya seorang doktor yang sentiasa mahu ceria

Followers

Thursday, May 1, 2014

1st week housemanship

Alhamdulillah akhirnya tercapai juga cita cita mahu bergelar seorang doktor. Nama rasmi adalah Dr Amin Ismail. Sengaja aku letakkan nama ayah bersama. Biarlah ayah aku merasa bangga dengan anaknya. Ayah sudah penat dan tua. Anak inilah yang perlu membantu ayah. Ayah perlu dipuji kerana kehebatannya mendidik anak anak sehingga berjaya. Aku tidak tahu jika beliau bukan ayahku, apa akan jadi padaku. Ayah sangat sabar menanti. Tatkala aku mendapat kejayaan, ayah memujiku. Tatkala aku meniti kegagalan, ayah jualah yang memastikan aku terus bangkit berjuang. Ayah hebat dan biarlah orang tahu aku mempunyai seorang ayah yang hebat bernama Ustaz Ismail.

Volkswagen.

Ayah memberi volkswagen beetle lama (kura kura) nya kepada aku. hebat juga rasanya memandu volkswagen diKuantan ini. Setakat ini 1 je aku nampak ada di Kuantan berbanding di Melaka. Memamng asalnya kereta volkswagen pun dari Melaka. plat kereta aku pun bermula M. Macho jugak dr naik kereta volkswagen kura. Bayangkan aku dan ayah bawa dari Kelantan sampai ke Kuantan sejauh lebih kurang 7 jam.

Minggu orientasi

Menariknya dan bagusnya HTAA ini, minggu ini dan minggu depan sampai hari selasa ( Rabu cuti), adalah minggu orientasi. Bagus juga untuk aku mula menyesuaikan diri dengan keadaan sekeliling. Waktu ini kerja macam biasa office hour dari jam 8 pagi sampai 5 petang. Hari ini hari pekerja so kira cutilah. minggu depan rabu pun cuti hari Hol negeri pahang. Minggu ini penuh jaual dengan seminar CME, infective control, blood taking dan sebagainya. Agak penat untuk beradaptasi dengan diri dari seorang pelajar kepada seorang doktor.

Aku India.

Ada ke patut nurse yang supervise aku semasa orientasi ni cakap aku berbangsa India. Hahaha. Mungkin la sebab kulit aku hitam hitam sikit tapi of course hitam manis. Tapi bila melihat nama aku, dia mula konfius mungkin. Lagipun aku selalu berborak dengan Dr Harshini dan Shalini. Aku Melayu cuma ada darah Arab Badawi Yaman sikit dari keturunan Mak. :)  ;)

1st posting

Orthopediks. tak kesah pun. Janji kerja. ok juga sebab aku payah nak adaptasi dengan tempat. aku perlukan masa lebih dari orang. Sekurang kurang aku ada masa cukup untuk menyesuaikan diri dengan suasana.

:)  ;)

8 comments:

siti zulafzan zulkepli said...

Salam Dr Amin. Tahniah. Saya suka baca entry Dr. Sy student posting kat HTAA jgop. Nati jupo kat hospital, tapi loni saya habis dah posting Ortho. nnt la lepas2 nie insyaAllah. :)

keep on writing!

Ummi Shafeha said...

Alhamdulillah... Tahniah, merasa gak naik kereta kura2. Hehehe

aku dr amin said...

zulafzan pelajar Uia ke?

aku dr amin said...

Ummi Shafeha

saya baru jumpa 2 biji kura kura di kuantan ni :)

siti zulafzan zulkepli said...

ye saye Dr.. :)

Anwar Hasif said...

salam dr amin, nk tanya ada hostel tak ntk ho htaa?

aku dr amin said...

ada

Amir Azimmie said...

salam dr, geng vw kuantan xda group whatsapp ke? bleh join..sy ada jgk sbijik beetle :)