untukmu permataku

Nama saya : Dr Amin Ismail (A.I.):

Pegawai Perubatan UD44, Jabatan Perbidanan dan sakit puan Hospital Raja Perempuan Zainab II Kota Bharu Kelantan

Pegawai Perubatan UD41, Hospital Tengku Ampuan Afzan, Kuantan :)

MBBS (Melaka Manipal Medical College, Manipal University)

saya seorang doktor yang sentiasa mahu ceria

Followers

Tuesday, May 6, 2014

2 minggu orientasi

Kawan kawan aku kat hospital lain ada yang nak off tag dah dari supervisor mereka. Tapi kami disini tagging pun belum. haha. Agak lama juga orientasi di HTAA. Satu sebabnya kerana minggu lepas ada sehari cuti hari buruh dan hari ini pula cuti hari hol negeri Pahang. Waktu orientasi memang mengikut office hour. Tapi bila dah mula kena tagging jangan haraplah. Biasanya waktu kerja masa tagging lebih kurang 2 minggu adalah dari jam 7 pagi sehingga 10 malam, 14 hari bersama dua hari cuti diberi.

ambil darah pesakit at least 30, tapi rata rata aku baru dapat 12 pesakit. tak sempat masa sangat penuh.

Bayangkan, mujur juga 1st posting aku orthopediks, bolehlah menyesuaikan diri beberapa ketika. Banyak juga benda benda baik dan buruk yang senior senior beritahu. ngeri! haha. tapi kami dah biasa dan sejak dari zaman MMMC pun lagi kami selalu kena marah dan herdik dengan Prof kami. So ni kira sambungan je la. Pekakkan telinga dan telan sahaja yang penting kerja kita mesti beres dan tidak mengganggu kerja orang lain. Paling penting disiplin perlu ada.

waktu kerja dan belajar

rasa lain, satunya sebab kerja dapat gaji. Apapun kena lillahitaala. Gaji itu sekadar imbuhan untuk menggembirakan hati. Kerja jangan makan gaji buta. buat kerana kita mahu dan bergembiralah. Insya Allah kesenangan dan ketenangan hati akan muncul. Ada kawan kawan mengeluh banyak kes kena clerk, penat balik kul 10, 11 malam, pagi esok kena mucul lagi dihospital jam 6, 7 pagi. Ini semua adalah ujian dan perjuangan seorang houseman baru macam kami. Insya Allah kami mampu.

START FROM ZERO.

ini yang specialist aku cakap. tak kesah korang dari mana, melourne ke, indonesia ke, mesir ke, korang semua akan mula dari zero semua. nak diagnos pesakit pun korang tak tahu. :)

jom belajar dan menimba ilmu sebanyak mungkin sepanjang 2 tahun housemanship ini. :)

Insya Allah kesukaran jika diadun dengan senyuman dan tawakkal pada Tuhan, pasti ia akan menjadi smooth. yang penting tak tahu tanya dan jangan sombong

Ini nasihat buat diri aku sendiri :)  ;)

1 comment:

lovelindsey said...

salam dr amin..
gud lucky for ur HO

moga2 Allah prmudahkn dr..
sy antara pembaca snyap blog dr sejak sy spm lg..
dan alhamdulilah skrg sy suda abis matrik sdng menunggu panggilan universiti ambilan september..

doakn sy brjaya.. gud lucky :)