untukmu permataku

Nama saya : Dr Amin Ismail (A.I.):

Pegawai Perubatan UD44, Jabatan Perbidanan dan sakit puan Hospital Raja Perempuan Zainab II Kota Bharu Kelantan

Pegawai Perubatan UD41, Hospital Tengku Ampuan Afzan, Kuantan :)

MBBS (Melaka Manipal Medical College, Manipal University)

saya seorang doktor yang sentiasa mahu ceria

Followers

Monday, August 19, 2013

Yuna

Yuna


NAMA Yunalis Zarai atau Yuna tidak perlu diperkenalkan lagi kerana memiliki kehebatan vokal yang tiada bandingannya.

Meraih kejayaan demi kejayaan di tanah air sendiri, anak jati Alor Setar, Kedah, ini turut mencipta nama di peringkat antarabangsa sehingga digelar sebagai 'Norah Jones' oleh penerbit dan komposer tersohor, David Foster.

Kehebatan pelantun lagu Terukir Di Bintang, bukan sahaja membuka mata rakyat Malaysia, bahkan juga telah mengharumkan nama negara di mata dunia.

Lagu Inggeris dendangannya, Shine Your Way Be, kolaborasi bersama Owl City, mendapat sambutan serta pujian di seluruh pelosok dunia.  

Turut dijadikan sebagai lagu tema untuk filem animasi popular, The Croods, yang telah ditayangkan di pawagam Mac lalu. Sejak dilancarkan lima bulan lalu, lagu ciptaan Alan Silvestri dan Glen Ballard yang pernah mencipta lagu untuk penyanyi terkenal dunia seperti Michael Jackson, Alanis Morissette serta No Doubt itu menerima tontonan lebih dua juta pelayar YouTube.

Tidak terhenti di situ, Yuna turut melancarkan video single terbarunya, I Wanna Go, awal bulan lalu. Lagu ciptaannya bersama Verve itu bagaimanapun hanya dipasarkan di Amerika sahaja.

"I Wanna Go merupakan single pertama yang saya pilih untuk EP. Muziknya digarap dengan eleman ketimuran, yang mana akan ada bunyi kompang dihasilkan daripada gendang.

"Saya memang memberi kelainan terhadap lagu ini dan saya berharap ia akan mendapat sambutan yang baik di kalangan peminat muzik," kata Yuna yang akan tampil dengan  album penuh pada September ini.

Tidak meminggirkan peminat tempatan, penyanyi yang mula mencipta nama menerusi lagu, Dan Sebenarnya ini turut melancarkan dua single terbarunya iaitu Lelaki... dan Dwihati (bersama Aizat), yang semakin rancak diputarkan di corong-corong radio tempatan.

Terima pujian Rihanna

Selepas kejayaannya melalui lagu Shine Your Way, Yuna kini rancak mengembangkan empayar seninya di Amerika Syarikat, apatah lagi dia sibuk menyusun jadual untuk konsert jelajahnya mengelilingi benua Uncle Sam itu.

Melalui lagu tersebut, bakat yang dimiliki Yuna bukan sahaja menerima pujian daripada peminat, bahkan turut dikagumi oleh pencinta muzik tanah air.

Apatah lagi dia berjaya menarik minat penyanyi Hollywood, Rihanna menerusi Twitter rasminya, memuji suara dan bakat yang ada pada Yuna.

"Saya menyukai suara kamu yang unik dan berbeza dengan penyanyi lain.

"Anda antara penyanyi yang terbaik pernah saya temui," kata Rihanna.

Dalam masa sama, Yuna membalas pujian tersebut dengan ucapan terima kasih di atas penghargaan penyanyi yang terkenal dengan lagu Diamonds itu.

Malah tidak mustahil kelak, Yuna akan menarik perhatian penyanyi-penyanyi popular antarabangsa untuk berkolaborasi.
 
Bukan bersandarkan pada impian semata-mata, gadis manis yang masih mengekalkan imejnya yang bertudung itu turut di undang ke rancangan bual bicara popular Amerika, Conan sekitar April lalu.

Menerusi rancangan tersebut, Yuna turut mendedahkan single seterusnya, Live Your Life, turut mendapat kolaborasi bersama penyanyi Rap terkenal, Pharrell Williams. Malah lagu tersebut turut dimuatkan dalam album penuhnya.

Inspirasi, karya baru

Berkongsi pengalaman ketika berada di luar negara, Yuna berkata, penat lelahnya berulang alik dari Malaysia-Los Angeles ternyata semakin membuahkan hasil.

Selain dapat mengembangkan bakatnya, dia juga dapat menimba lebih ilmu terutamanya dalam penciptaan lagu.

Akui Yuna, bekerja dengan komposer dari pelbagai latar belakang memberikannya pengalaman baru yang menyeronokkan.
 
"Saya telah bertemu dengan pelbagai jenis individu dan ia telah membantu beri inspirasi dalam lagu yang dicipta.

"Walaupun dapat bersama dalam tempoh yang singkat namun kami telah menjadi kawan rapat," ujarnya yang meminati muzik Fiona Apple, Feist, The Cardigans, Coldplay dan Francoise Hardy.

Yuna berkata, dia juga berminat untuk mencuba pelbagai genre muzik dan ingin menghasilkan kelainan dalam setiap karyanya.  

"Ketika saya belajar bermain gitar dan menulis lagu pertama, lagu saya dipengaruhi dengan muzik folk dan jazz.

"Kini saya lebih terbuka dan mencuba pelbagai jenis muzik termasuklah trip hop, orkestra dan R&B," katanya.

http://www.sinarharian.com.my/aura-yuna-1.193504

3 comments:

Black Pearl said...

assalamualaikum.
boleh tak saya nak tahu berapa kos yuran pengajian dan kos sara hidup belajar perubatan di india?
terima kasih.

* saya minat yuna dan harap karier dia terus berkembang. cuma saya tak berapa minat dgn fesyen jaket denim lusuh yg bagi saya terlalu kasual utk video clip shine your way.

aku dr amin said...

Black Pearl

waalaikumsalam.

Kos yuran sekitar rm30000 semester jika saya tidak silap. Kos sara hidup sekitar rm500 ke rm1000 sebulan.

Insya Allah.
.......................

Moga kita bolejh belajar dan mendapat inspirasi dari Yuna :)

Black Pearl said...

terima kasih. mahal jgk ya kos sara hidup di india..

*yuna mmg memberi inspirasi. journey dia dari malaysia hingga ke usa mmg mengajar kita utk tidak berputus asa.