untukmu permataku

Nama saya : Dr Amin Ismail (A.I.):

Pegawai Perubatan UD44, Jabatan Perbidanan dan sakit puan Hospital Raja Perempuan Zainab II Kota Bharu Kelantan

Pegawai Perubatan UD41, Hospital Tengku Ampuan Afzan, Kuantan :)

MBBS (Melaka Manipal Medical College, Manipal University)

saya seorang doktor yang sentiasa mahu ceria

Followers

Wednesday, July 24, 2013

Manisnya kehidupan seorang perantau

bertemu Dr Zakir Naik dalam penerbangan Egypt Air
 


Merantaulah jauh melihat dunia yang sangat indah. Tidak pernah dalam hidup saya sepanjang 26 tahun lepas bercita cita untuk belajar jauh keluar dari Malaysia. Merantau jauh tanpa mengeluarkan satu sen pun duit sendiri.

Berjaya dalam SPM dengan cemerlang, diberi tajaan keluar Negara, berada di India beberapa tahun, melangkah keluar ke Mesir, membuka mata saya betapa dunia luar cukup penting untuk dikenali.

Di Goa, India

Beruntunglah adik adik yang diberi tajaan keluar Negara. Memang beruntung dapat mengenali negara orang, kehidupan manusia yang sangat berbeza dari diri kita. Membuka minda dan pemahaman kita tentang sebuah kehidupan yang sangat berlainan dengan kehidupan tradisi kita di Malaysia.

Bak kata orang, sekali melangkah keluar Negara, pasti berkali kali mahu kesana sini. Tak ada lagi dalam minda ini terfikir mahu melancong ke Pulau Tioman, Cameroon Highland, Port Dickson.

Yang ada hanyalah mahu ke New Zealland melihat penternakan kambing biri biri, Mahu ke Gold Coast mengejar Kangaroo, mahu ke Jordan melihat Negara Mediterranean, mahu ke Eropah melihat suasaha kehidupan sebuah tamadun Negara maju, mahu ke Turki melihat peninggalan sebuah khilafah islamiyyah.. Mahu ke Amerika melihat kesombongan sebuah tamadun.

Bangunan Taj Hotel, Mumbai, India


Ya. cita cita itu kekal dihati. Insya Allah saya akan melancong jauh jauh ke Brazil melihat tarian samba Saya mahu ke Argentina bertemu dengan Maradona.hahaha. Memang seronok berada dinegara orang. Membuatkan hati dan minda terbuka dalam menilai kehidupan.

Al quran pun menyuruh kita berjalan melihat sebuah kehidupan yang terbentang agar kita mampu mengambil manfaat darinya.


Berhadapan kubu Sultan Salehuddin, Sinai Mesir

No comments: