untukmu permataku

Nama saya : Dr Amin Ismail (A.I.): Pegawai Perubatan UD41, Hospital Tengku Ampuan Afzan, Kuantan :)

MBBS (Melaka Manipal Medical College, Manipal University)

saya seorang doktor yang sentiasa mahu ceria

Followers

Friday, June 28, 2013

termangu ;)

Jam 3.14 pagi.



 Entah kenapa saya tidak langsung merasa mengantuk pagi ni. selepas magrib tadi terlelap seketika. Hari ini sangat 'rushing' hidup rasanaya. Pagi tadi ada block test OnG. Jangan tanya saya boleh buat atau tidak. :) Kemudian ke Opd OnG disambung lagi dengan case presentation discussion sampai jam 1 pm. Pergi makan sekejap mengisi perut yang kosong. Terus ke masjid untuk bersolat jumaat. Saya jarang meletakkan harapan yang tinggi pada khutbah solat jumaat lebih lebih lagi di negeri Melaka ini. Boring!

Solat Jumaat habis pukul 2 pm. Terus saya bergegas ke kolej. Masih belum 'book' bilik lab untuk kelas petang. saya pulang seketika ke bilik untuk mandi dan terus ke kelas petang jam 2.30 . Pukul 4, kelas tamat terus ke Melaka Mall untuk mencari sedikit kelengkapan makanan dan melepak.

Saya tertidur dari magrib sampai 12 malam. Terbangun. Mantap datang meminta silibus usrah. Dari jam 12 sampai sekarang saya termangu didepan laptop mendengar satu wacana Ilmiah yang agak menarik yang Hosni cuba kongsikan dengan saya

"Islam, Liberal dan Sosialis- dimana Pas?". antara pembentangnya adalah Dr Mujahid Rawa, Hisyamuddin Rais, Dr Natsir, Pak Khalid dan Mustaqeem. Sangat menarik perbincangannya berkaitan Pas dan survival Islam dan ideologi ideologi lain.

Hishamuddin Rais dan Dr Natsir (PSM) keduanya bercakap dari gaya seorang sosialis. Pak khalid ke arah liberalnya manakala DrMujahid membawa idea Islam yang lebih menyeluruh sebagai rahmatan lil a'lamin. Mustaqeem saya nampak lebih kepada seorang yang menilai Pas dalam kerangka sebuah pergerakan Islam di Malaysia.

ditambah dengan segelas kopi tongkat ali dan biskut tempeyek, memang saya layan wacana ini yang mampu membuka mata dan minda kita untuk memahami ilmu dari kerangka yang luas.

............................................................................................................................................

Terima kasih kepada seorang pengunjung blog saya; Saudari Izzah pelajar tahun 3 perubatan di Mesir. Saya kongsikan mesej beliau kepada saya di blog ini. Saya doakan moga adik akan berjaya dalam pengajian disana. :)

izzah: Assalam, teruskan menulis, saya suka membaca entri berkaitan doktor dari Dr Amin, jazakallah, semoga Allah memberkatinya, inshaa Allah sy akan masuk ke tahun tiga perubatan di mesir,

 teruskan berdakwah, sesungguhnya kerjaya seornag doktor sgt murni disisi Allah, jazakallah kerana bagi kata kata semangat kpd sy, truskn menulis

Terima kasih atas kunjungan anda ke blog ini. Saya sangat riang mendapat puji pujian ini.

pernah saya terfikir, kenapa saya sangat rajin menulis blog Disamping tidak perlu terlalu memikirkan apa yang hendak ditulis. Saya tidak suka memerah otak untuk menulis blog. Kebanyakan perkara yag saya tulis sebenarnya merupakan idea semulajadi yang tiba tiba sahaja keluar. Dan saya akan terus menulis agar idea itu tidak hilang.

Selain itu saya mahu berkongsi dengan orang diluar sana tentang sebuah kehidupan yang terpaksa kita tempuhi sebagai seorang manusia. Dalam berjuang, sudah pasti akan ada pahit manis sebagai asam dan garam dalam perjuangan.

Bukan mudah untuk seseorang berkongsi dengan kita sebuah pengalaman yang sangat berharga dalam hidup. Untuk berjaya juga, kita tidak boleh berjaya sebagai manusia seorang diri. Berkongsilah kejayaan itu bersama dengan perjalanannya dengan semua orang agar mereka juga mampu untuk merasai kejayaan dan kemanisan dalam hidup, dan mereka mampu belajar dari kesilapan yang pernah kita lalui.

Penulis blog Aku budak medik




4 comments:

muslimah_KML said...

salam rajin nya akhi update blog.. congrats truskan usaha.. sy suka baca blog akhi coz akhi selalu update tentang khidupn doktor..

sbnr nya saya matriculation student.. minat mau jd doktor... tp sejak jd budak matrik nie sy minat pula jd pensyarah phy... tp ntahlah.. just study jak lah.. haha :)

truskn brdkwhn kongsi N khidupn doktor yer.. wassalam

aku dr amin said...

menjadi pensyarah pun ada kelebihannya. :)

saifudin abu izzudin said...

nice day :)
Bermimpilah tentang apa yang ingin kamu impikan,
pergilah ke tempat-tempat kamu inginkan,
Jadilah seperti yang kamu inginkan,
karena kamu hanya memiliki satu kehidupan
dan satu kesempatan untuk melakukan hal-hal
yang ingin kamu lakukan

http://www.nolimitadventure.com/

aku dr amin said...

bagus sekali yer Saifuddin