untukmu permataku

Nama saya : Dr Amin Ismail (A.I.):

Pegawai Perubatan UD44, Jabatan Perbidanan dan sakit puan Hospital Raja Perempuan Zainab II Kota Bharu Kelantan

Pegawai Perubatan UD41, Hospital Tengku Ampuan Afzan, Kuantan :)

MBBS (Melaka Manipal Medical College, Manipal University)

saya seorang doktor yang sentiasa mahu ceria

Followers

Tuesday, May 10, 2011

kita terpengaruh dengan ramai orang

memang benar. manusia sangat mudah terpengaruh. semasa posting obg ( sakit puan) saya merasakan inilah kerjaya saya pada masa hadapan. kenapa? kerana adanya seorang manusia yang bernama Dr Urala. dia hebat bagi saya kerana antara ramai ramai pakar sakit puan yang ada dikalangan wanita, dia mendapat tempat dihati pesakitnya walaupun dia seorang lelaki. rahsianya, pandai mengambil "history of presenting illness". itu katanya. dalam "operation theatre" pun, dia banyak bercakap dengan pelajar, jururawat dan anaesthetic mungkin untuk mengurangkan stress berada sekitar hampir 2 jam dalam bilik pembedahan. beliau sangat kelakar pada saya.

semasa posting surgery pula, sekali lagi saya ditanya oleh seorang kawan. Amin mahu jadi apa bila grad nanti? saya mahu menyambung pelajaran dalam bidang surgery, mahu jadi surgeon. kata saya. kawan tersebut tergelak besar. "dulu U kata mahu jadi pakar sakit puan?' katanya. haha. saya sudah jatuh cinta dengan guru saya terbaru Dr Santosh Pai dan Dr Shenoy. mungkin kerana perwatakan mereka yang beridentiti sendiri menyebabkan mereka popular dikalangan pelajar. Dr Santosh Pai seorang yang mudah dengan pelajar. tidak kekok saya katakan. malah kebanyakan pensyarah disini sepertinya. merendah diri dengan ilmu walaupun ilmu penuh didada. merendah diri dengan pangkat walaupun didada berjela jela singkatan pangkat yang ada. sebahagian dari mereka merupakan ' fellow lecturer' disetengah universiti dinegara lain termasuk Amerika.

insyaAllah mungkin semakin hampir ke penghujungnya, akan ada keputusan terbaik dari hati. cetus saya. dan sememangnya sifat seorang manusia. menjadikan seseorang sebagai idola. bagi seorang yang minat kepada nyanyian, sudah tentu tokoh tokoh seperti Amy Search, Siti Nurhaliza menjadi bualan harian. bagi mereka yang minat bola, masakan tidak mengenali siapa itu Christiano Ronaldo, David Bechkam. bagi yang meminati sejarah, Datuk Bahaman, Mat Kilau meniti dibibir. seperti juga pencinta politik. tokoh tokoh politik terkenal dunia seringkali disebut untuk menguatkan hujah dan pendirian.

saya terfikir, betapa Muhammad S.A.W itu pasti kalau masih lagi hidup kini, bagindalah ratu hati setiap umat islam. cukup sempurna sifatnya. menjadikannya idola seluruh ummah. siapa sangka sesudah hampir 1500 tahun kewafatannya, baginda tetap menjadi idola seluruh ummah manusia. namanya tersemat didada setiap dari kebanyakan pemuda islam. yang pasti Muhammad itu tidak akan pudar dari wajah dunia sehinggalah hadirnya yaumuddin.

1 comment:

diariperjalanan said...

Muhammad teladan kami !