untukmu permataku

Nama saya : Dr Amin Ismail (A.I.): Pegawai Perubatan UD41, Hospital Tengku Ampuan Afzan, Kuantan :)

MBBS (Melaka Manipal Medical College, Manipal University)

saya seorang doktor yang sentiasa mahu ceria

Followers

Monday, May 16, 2011

abang Amin. kenapa Allah begini?

saya terserempak dengan seorang adik kecil. sedang menangis, pilu katanya. adikku sayang. kenapa ini? ada sesuatu yang telah mencuit hati kamu sampai menangis sebegini rupa?

Abang Amin! kenapa Allah sebegini, kenapa Dia menguji saya dengan cukup berat sekali. tadi dapat call dari ibu, ayah sudah tiada lagi didunia ini. tak sempat untuk ayah melihat saya menggenggam sekeping sijil hadiah untuk ayah. kejamnya Allah!

astaghfirullah. adik. jangan cakap sebegitu. Dia Allah adik. Allah maksudnya Tuhan yang disembah, Tuhan yang berkuasa menentukan segalanya. Dia lebih mengerti dari kita tentang makna dan warna warna kehidupan ini adikku sayang. YaAllah, jika ini yang membuatkan adik telah menangis, pernahkah adik melihat manusia lain yang lebih menderita dari apa yang adik lalui.

ketahuilah adikku sayang, nyawa ayah adalah hak Allah, Dia berhak untuk mengambilnya kembali dari adik, sepertimana Dia meminjamkan untukmu sayang. adik kuatkan diri dalam pelajaran. walaupun ayah mu sudah tiada lagi, abang Amin pasti ayah melihat adik dari jauh disana, sudah pasti dia mahu melihat adik berjaya dalam kehidupan ini. usah menangis lagi adikku sayang. jom kita solat berjemaah. kita doakan agar roh ayah berada dikalangan para solihin. insya Allah. Allahu Akbar.....

Abang! apa nilainya hidup ini yer? adikku. hidup ini Alllah ciptakan dengan warna warna yang pelbagai. adik suka warna apa? abang suka warna hijau yang letakkan putih ditengahnya. adik suka warna oren. pernahkah adik melihat manusia yang suka warna hitam? mesti ada kan. pernah kah adik melihat orang yang membenci warna hitam? ada jugak kan. adik. hitam itu dilambangkan dengan kejahatan, sesuatu yang negative. ramai yang membencinya. namun kenapa perlu ada pensel kaler hitam? kerana warna hitam walau seburuk manapun , ia tetapa sebahagian dari kehidupan. ia perlu ada untuk melengkapkan hidup manusia.

kerana itulah adikku sayang, kita sebagai manusia perlu yakin, ajal maut, kedamaian, kegusaran, keindahan dan keburukan adalah sebahagian dari proses alam yang Allah ciptakan untuk kita. tiada yang abadi didunia ini adikku.

terima kasih abang Amin atas nasihat berguna. moga roh ayah akan kekal bersama para solihin. abang posting apa selepas ini? selamat berjaya yer abang. moga menjadi Dr yang hebat dimasa hadapan. insya Allah ada masa nanti saya datang kerumah abang. mahu berborak.

insya Allah adik. sila datang. abang akan mula posting Medicine. rindunya abang mahu pulang segera ke Malaysia. lagi 3 bulan sahaja. ada sesuatu yang abang perlu segera selesaikan sekembalinya abang ke Malaysia nanti. moga Allah permudah urusan abang ini. adik doakan yer sayang.

Amin Ismail, India.

1 comment:

aisyah said...

assalamualaikum, urusan apa yang nak diselesaikan tu bila balik malaysia?