untukmu permataku

Nama saya : Dr Amin Ismail (A.I.): Pegawai Perubatan UD41, Hospital Tengku Ampuan Afzan, Kuantan :)

MBBS (Melaka Manipal Medical College, Manipal University)

saya seorang doktor yang sentiasa mahu ceria

Followers

Saturday, April 11, 2015

Suka duka seorang house officer


. Kenapa yer kerjaya seorang house officer ini sangat memenatkan? flexy hour pun lebih kurang kerja oncall juga. houseman mana cukup. kata sahaja kerja sampai pukul 10 malam, kadangkala pukul 11 dan12 baru boleh balik disesetengah posting.
Penat juga setiap 4 bulan sekali kena berpindah posting. Itupun kalau lulus viva dan bos berpuas hati. kalau tidak , kena extend beberapa bulan la jawabnya.
Berada disesetengah posting pula, ragamnya berlainan. kalau kita jenis yang payah dan susah nak menyesuaikan diri, memang sukar mahu hidup. Menjadi seorang houseman ini kena pandai berpolitik. kerana kita hanya beberapa bulan disetiap posting. Kita perlu mengenal orang baru dengan cepat, menyesuaikan diri dengan persekitaran baru dengan agak cepat, memastikan dalam tempoh 4 bulan itu ketua kita berpuas hati dengan prestasi kita dan perlu segera keluar ke posting lain dengan cepat. berada lama lama disatu posting juga tidak bagus.
kadangkala kita sudah ada cita cita sendiri. ada orang sejak dari bangku kolej lagi sudah memasang azam dan niat apa mereka mahu jadi apabila menjadi MO. ada yang mahu memilih menjadi MO OnG, Ada yang mahu memilih perubatan am, ada yang tidak suka berada diwad, menjaga pesakit sama setiap hari lalu memasang angan angan mahu menjadi seorang MO emergency, tengok pesakit, rawatdan refer kepada bahagian yang berkenaan.
Pada masa sama, ada juga houseman yang masih tercari cari apakah matlamat dan tujuan hidupnya. semasa houseman inilah mereka akan didedahkan dengan pelbagai posting, pelbagai ragam manusia. Mereka akan melihat situasi sebenar hidup. kemudian mereka akan membuat keputusan yang seawajarnya mengikut minat dan kemampuan masing masing.
iya. inilah kehidupan yang agak mencabar. 2 tahun pasti penuh dengan suka dan duka kehidupan.
penulis blog aku budak medik

No comments: