untukmu permataku

Nama saya : Dr Amin Ismail (A.I.):

Pegawai Perubatan UD44, Jabatan Perbidanan dan sakit puan Hospital Raja Perempuan Zainab II Kota Bharu Kelantan

Pegawai Perubatan UD41, Hospital Tengku Ampuan Afzan, Kuantan :)

MBBS (Melaka Manipal Medical College, Manipal University)

saya seorang doktor yang sentiasa mahu ceria

Followers

Friday, April 18, 2014

Vaksinasi menurut pandangan Islam

Saya cuba ringkaskan pandangan yang Prof Madya Dr Zakuan Zainy B. Deris, seorang Clinical Microbiologist dari HUSM. Ringkasan ini sebagai panduan sekiranya kita malas untuk menonton video berkaitan diinternet. Walaubagaimanapun, perbetulkan saya andai ada kesilapan dalam ringkasan ini dan saya memohon agar pembaca kembali kepada video berkenaan.

klip video

 http://www.youtube.com/watch?v=jfnmBpo_DWE

1. pertamanya, kita perlu memahami hakikat ilmu. Bahawa pengetahuan sains dan nature (semulajadi) itu adalah hak milik Allah. Jangan semata mata kita mahu mempertahankan agama ini dan menolak sains yang juga diakui sebagai ilmu dari Tuhan. Ada sebahagian pembodohan pembodohan yang dilakukan atas dasar agama sedangkan semua ini bermula dari sikap kita yang tidak mahu pada ilmu. Jangan sampai kita menentang ilmu dan barat sehingga menyebabkan umat Islam itu tertinggal padahal pernah suatu ketika dahulu, dimana Islam tertegak dan menguasai 2/3 alam dengan ilmu dan kajian (research).

2. Pentingnya kita mempelajari sains dan menjiwai ilmu. Sedang hadis Nabi menceritakan Hikmah itu adalah barang peninggalan orang mukmin yang telah hilang.

3. Asas kepada vaksinasi ini, kita perlu memahami satu ilmu iaitu ilmu berkaitan sistem pertahanan tubuh badan iaitu dipanggil ilmu imunisasi  (imunologi). Dalam tubuh kita mempunyai jutaan malah bilion kuman. akan tetapi kuman yang ada dalam tubuh tiada faktor yang boleh menyerang tubuh kita. Ini adalah anugerah Tuhan pada hos (iaitu perumah)

4. Bagaimana badan kita bertindak terhadap kuman? Secara mudahnya bakteria ini boleh menjangkiti badan melaui banyak jalan. Ada jalan jangkitan melalui kulit, sistem penghadaman kita dan sebagainya. Kuman ini akan mengaktifkan sistem imunisasi dalam tubuh, kemudian kuman ini mati dan dikeluarkan dari badan. sel sel ini yang menjadi benteng dan bertindak sebagai sistem pertahanan badan. ianya mungkin sahaja disebut antibodi, sel darah putih dan sebagainya.

5. Vaksin adalah terhasil melalui evidence based learning, iaitu melalui peringkat kajian dan bukti. Jika tiada imune sistem, banyak kuman dalam masyarakat. Contoh mudah, semasa zaman Al Arqam, penyakit polio hampir tiada diMalaysia pada masa itu tetapi ada beberapa wabak dikesan di Sg. Pencala kerana masyarakat tersebut tidak mengambil imunisasi.

6. Justeru kenapa takut pada program imunisasi/ vaksin? kembali kepada dasar imu dan Hikmah diatas.

7. vaksin melalui clinical trial, dicuba dalam makmal dan diuji pada haiwan dan dibuktikan apa sistem imunisasi yang dikuatkan. Kita tidak dijangkiti kuman mungkin kerana 2 faktor. 1 adalah kerana tiada kuman ataupun kerana kuman tidak banyak. Imune sistem perlu berada dalam dos yang diperlukan sahaja, tidak kurang dan tidak berlebihan.

8.dalam badan kita, ada sel darah putih yang mempunyai keupayaan untuk mengingat sebarang jangkitan kuman ( memory). Keupayaan untuk melawan bakteria yang biasa biasa, ada yang mampu melawan bakteria kuat.  Jika kuman kuat, antibodi tidak boleh lawan menyebabkan kuman menjadi dominan dan badan akan terkena jangkitan.

9. vaksin adalah bahan yang digunakan untuk memberitahu sistem imun badan bahawa pada masa hadapan kemungkinan badan kita akan hadapi kuman bahaya seperti ini yang boleh menyebabkan kematian tinggi.

10. ini adalah inisiatif percuma dari Kerajaan sebagai program negara. Jika ada wabak, menyebabkan beribu ribu kematian

11. Vaksinasi diperkenalkan kepada tubuh dengan ingatan berkemungkinan besar kuman akan dihadapi pada masa hadapan. Namun vaksin ini diberikan dalam dos terkawal. Kuman yang diberikan pada tubuh adalah kuman lemah, sebahagian dari kuman contohnya kaki kuman, kulit. Akhirnya sistem imun kita akan kenal dan menghasikan memory (ingatan). Jika pada masa hadapan badan kita terjumpa benda sama, ia akan kenal ini sebagai benda asing dan melawan.

12. Sistem pertahanan perlu banyak serangan untuk mencukupkan askar askar bagi menghadapi musuh. kerana itu vaksin diberikan mengikut peringkat peringkat. Contohnya Hep B DIBERIKAN BEBERAPA PERINGKAT. dpt DIBERIKAN BEBERAPA PERINGKAT. aDA VAKSIN YANG DIBERIKAN 1 peringkat sahaja seperti MMR. ini kerana vaksin ini sudah melalui kajian klinikal. Kuman kuman yang ditarget untuk program vaksinasi adalah kuman berbahaya yang mampu menyebabkan kecacatan dan kematian. contoh Polio boleh menyebabkan kecacatan dan kematian.

13. Vaksin ini ada pelbagai bentuknya. contoh adalah antinated vaksin iaitu kuman lemah. kepentingannya adalah ia mirip kepada natural infection.

14. matlamat program vaksinasi kebangsaan adalah penting dimana satu populasi memerlukan vaksin untuk mencegah penyakit. namun tidak semua orang perlu pada vaksin untuk memastikan program imunisasi berjaya. contohnya jika dalam 100 orang, 90 orang mengambil vaksin dan 10 orang tidak mengambilnya, kuman tidak mampu untuk menjangkiti masyarakat itu. 10 orang yang tidak mengambil vaksin akan di protect sama. Namun jika hanya 10 % dari masyarakat yang mengambil vaksin, kuman akan berleluasa dalam sesebuah masyarakat.

15. Jika seorang dewasa, mempunyai kuman tetapi tiada simptom penyakit, ia dipanggil carrier (pembawa kuman). ini bahaya kerana apabila ia mempunyai anak, dan tidak mahu memberi vaksin pada anak, anak yang tidak kuat antibodi ini boleh dijangkiti kuman dari si ibu. dalam sesebuah masyarakat, target untuk program vaksinasi adalah 80% mengikut jenis penyakit.

16. Seandainya 10% dari masyarakat yang tidak mengambil vaksin ini berada dalam 90% masyarakat yang mengambil vaksin, mereka akan selamat kerana mereka di jaga. tetapi bahaya jika dia keluar kepada masyarakat luar cth dengan melancong dalam keadaan masyarakat lain sebagai carrier, dia bermasalah kerana jangkitan itu senang kepadanya.

17. Ini adalah program kerajaan yang serius dan wajib kepada kita untuk mengambilnya kerana dalam Islam sendiri pencegahan itu lebih baik dari merawat. Malah dalam kisah Saidina Umar sendiri yang mengambil langkah pencegahan tatkala Baitul Maqdis dilanda wabak dimana beliau tidak mahu masuk kedalamnya atas alasan pencegahan.

18. tiada bukti kukuh perkaitan vaksinasi dan penyakit autism. ( rujuk minit 41). Kes measle meningkat di kawasan UK pada sekitar tahun 2000 selepas masyarakat disana tidak mahu mengambil MMR vaksin sehingga Perdana Menteri Tony Blair terpaksa mempromosikan MMR vaksin dengan menunjukkan anaknya sendiri mengambil vaksin tersebut.

19. vaksin ini suatu bentuk ketamadunan manusia. untuk memajukan sesebuah masyarakat. ia bukannya benda mungkar, tapi baik untuk ummah. janganlah kita membawa budaya pembodohan dengan membawa teks teks agama. Budaya ubat dikaki lima tidak diuji pada tikus, tetapi pada manusia. Testimoni testimoni yang dibuat buat sebagai bagus. Kes kes kesan buruk yang sampai sekarang kita tidak pernah tahu kesan kesannya.

20. pelik, satu ubat melayu boleh menyembuhkan pelbagai penyakit. sedangkan kita tidak tahu apa bahan dan kesannya. kembalilah kepada evidence based medicine. Kajian kajian yang dibuat.

Ini adalah inisiatif sendiri penulis untuk kembali menulis apa yang telah diucapkan oleh Prof Madya Zakuan. jika ada kesilapan pada penulisan, sila kembali kepada video beliau di laman yang diberikan diatas.

Bahagian ke-2 sesi soal jawab akan menyusul insya Allah.


No comments: