untukmu permataku

Nama saya : Dr Amin Ismail (A.I.):

Pegawai Perubatan UD44, Jabatan Perbidanan dan sakit puan Hospital Raja Perempuan Zainab II Kota Bharu Kelantan

Pegawai Perubatan UD41, Hospital Tengku Ampuan Afzan, Kuantan :)

MBBS (Melaka Manipal Medical College, Manipal University)

saya seorang doktor yang sentiasa mahu ceria

Followers

Monday, May 27, 2013

Phase 11 Melaka Manipal

Belajar di Melaka Manipal sangat menarik. dugaan dan cabaran juga besar. 2 tahun setengah di India merupakan satu pengalaman yang sangat indah. Pada 2 tahun pertama, kita akan belajar teori asas sebelum melangkah ke hospital. Setengah tahun terakhir adalah waktu "honeymoon" hadiah selepas lulus exam tahun kedua.

Waktu ini kita akan belajar sedikit tentang kehidupan di hospital, cara untuk memeriksa pesakit dan cara untuk "clerk" pesakit.

Kemudian kita akan menyambung 2 tahun setengah terakhir di Malaysia (Melaka). Sistem disini berbeza berbanding di India dimana disini 90% lebih kehidupan kita adalah di hospital dan teori adalah sebagai 'add up' pada sistem.

Pada semester 6 di Melaka kampus, sistem akan dibahagi kepada 2. pagi adalah waktu klinikal di hospital, samada di Hospital bESAR Melaka, hospital Muar ataupun Jasin. Bagi pelajar dalam posting community medicine, mereka akan dipostkan di klinik klinik kesihatan desa.

Pada semester ini, pagi waktu klinikal, petang adalah waktu untuk kelas teori di kolej. Antara sabjek yang perlu diambil semasa semester 6 adalah medicine, OnG, surgery, peadiatriks, Opthalmology, ENT, community medicine.

Semasa posting perkara yan akan diajar dan dinilai adalah

1. History taking : Cara anda berkomunikasi dengan pesakit seperti bertanya kepada pesakit kenapa dating hospital, sakit apa, huraian kepada penyakit dan kita perlu membuat diagnosis apa penyakit yang dihadapi.

2. examination part: dimana kita akan dinilai dan diajar bagaimana mahu memeriksa pesakit melalui general examination pada badan pesakit dan local examination.

Ini adalah kemestian untuk pelajar semester 6.

Semasa semester 6, adalah boleh dikira waktu 'honeymoon' untuk anda sebelum masuk semester 7 dan 8 iaitu semester kritikal untuk exam p2s1. walaubagaimanapun semesa akhir semester 6, anda akan menduduki satu peperiksaan sebelum melangkah ke semester 7. Markah didalam peperiksaan ini akan dicampur kedalam p2s1. Tak banyak tetapi ok la. :)


Semester 7 dan 8 (p2s1).

Ini adalah semester kritikal dimana anda akan diuji kompetensi untuk menjadi seorang doctor.
Mesti lulus semua posting yer.  Sabjek yang perlu diambil adalah surgery, OnG, Opthalmology, ENT, Commed, peadiatrik, orthopedik, dan medicine.

Setiap satu posting akan ada satu end of posting exam dimana anda akan dinilai melalui peperiksaan keatas pesakit. klinikal exam ini sangat penting dimana anda akan dinilai berdasarkan history taking, physical examination dan teory. Teory termasuklan apa investigation yang akan anda lakukan keatas pesakit dan apa management. Biasanya management tidak ditanya banyak semasa p2s1. Inanya untuk exam final p2s2.

Untuk ke exam p2s1, anda kena ada attandence setiap posting 90 %. Usah buat masalah dengan kehadiran. :)

Untuk ke p2s1 juga anda tidak boleh fail lebih dari 3 posting. Lebih baik lulus semua posting kerana ia akan memberi benefit semasa exam p2s1 nanti.

uNTUK EXAM P2S1, akan ada 3 komponen iaitu OSCE, teori dan long case. Kena lulus ke tiga tiga komponen ini. Markah lulus adalah 50%. Jika gagal dalam ruang 45-50%, anda akan pergi ke supplementary exam selepas sebulan. Maknanya kena ulang komponen yang gagal. disinilah pentingnya untuk lulus exam setiap posting.

Jika anda lulus exam setiap posting, dan jika anda gagal dalam salah satu komponen p2s1, anda boleh pergi ke supplementary exam.

Tetapi jika anda gagal dalam satu posting exam dan anda gagal dalam salah satu komponen p2s1, anda akan dikira gagal terus dalam p2s1. Bermakna anda perlu mengulang satu semester sebelum dapat kembali mengambil exam p2s1.

Semasa di Melaka kampus, kita akan diajar bagaimana mahu 'approach'  kepada pesakit. bagaimana mahu 'elicit history' dari pesakit, apa investigation yang perlu dibuat dan apa 'treatment' yang boleh dibuat. Disini juga kita akan belajar lebih kepada perkara perkara rutin seperti mengambil darah pesakit, cucuk jarum, simulasi merawat pesakit trauma dan sebagainya.

Insya Allah penulisan ini akan bersambung :)

Penulis Blog Aku Budak Medik :) :)


 

6 comments:

Anonymous said...

I got an offer to pursue medicine in melaka manipal. Would you recommend it to me? Do the clinical years study and exam easy to adapt with? Need help with this. Thank you!

aku dr amin said...

come la and enjoy it. If doctor is your truly ambition. Everything will be easy. :) dont ask about the future. just face it step by step. ^___^

Drwannabe said...

Assalamualaikum..saya akan masuk ke manipal sbg plajar thn 3..tp saya masuk lambat skit sbb hal tertentu..mcm mne ye saya nak cover study di sana ye..boleh ceritakan skit proses blaja dia ye..??

Zafirah said...

Assalamulaikum dr! ad tak students mmmc scholar mara? :)

aku dr amin said...

Ada.

Aisyah Rahmat said...

Doctor, can u give me ur email ?