untukmu permataku

Nama saya : Dr Amin Ismail (A.I.): Pegawai Perubatan UD41, Hospital Tengku Ampuan Afzan, Kuantan :)

MBBS (Melaka Manipal Medical College, Manipal University)

saya seorang doktor yang sentiasa mahu ceria

Followers

Thursday, July 12, 2012

PAPISMA student chapter Melaka


Dah lama tak mencoret tentang diri disini. Kebelakangan ini, walaupun agak banyak ruang ruang kosong (commed posting agak relaks sikit), tak banyak kerja dan homework, tapi kesihatan agak sedikit terjejas. Doakan saya. semoga kesihatan saya baik baik sentiasa.

Puasa pun sudah hampir. dalam sepuluh hari lebih kurang. Rindu juga nak pulang ke kota bharu menikmati juadah berbuka bersama keluarga tercinta. insya Allah minggu depan saya akan melapangkan diri untuk pulang berbuka dengan keluarga.

Minggu ni sebenarnya ada program besar PAPISMA Pusat di Melaka. PAPISMA Melaka menjadi tuan rumah. DENGAR KATA HAMPIR 200 ORANG DOKTOR SUDAH MENDAFTARKAN DIRI UNTUK DATANG. Insya Allah nak pergi tengok petang ini,  nak pergi tolong sebagai AJK pendaftaran petang nie bersama beberapa orang rakan.

Kami pun sekarang nie tengah berusaha nak 'rebranding' kembali usrah di Melaka Manipal nie. ada jenama senang nak buat program kan. semalam aku berjumpa dengan Dr Hilmi minta nak guna nama PAPISMA secara komersial. mulanya nak tiru macam sesetengah universiti lain yang menggunakan nama Ikatan Study Perubatan (ISP) PAPISMA kalau tak salah menurut abang ipar, tapi Dr Hilmi cakap tak payah kot just guna je nama PAPISMA. So, orite la dah dapat green light nie. Insya Allah kita merancang je, berusaha bersama rakan rakan yang sudi membantu.

Bulan 9 insya Allah ada tamrin bersama adik adik di Manipal. seronok juga menambahkan kenalan baru, bersama mereka yang se'fikrah' dan sekepala. rupanya ukhuwwah itu tersangat indah. Indah lagi kalau kita dapat bersama menyelusuri jalan ini bersama sama. bebanan terasa kurang, senyuman mengulit persaudaraan.

puasa pun dah dekat. kami nak beli satu hamper nak kasi kat Ustaz Wak. hamper ramadhan. rahsiakan la dulu. harap dia tak baca blog nie. ^^ seronok sebenarnya dapat mendengar kisah kisah dari orang yang matang dan banyak pengalaman. kami ni sekadar manusia biasa je  yang penuh dengan onak dan kenakalan.

teringat ayat dari surah As Soff :

 "Wahai orang beriman! Mengapa kamu mengatakan sesuatu yang tidak kamu kerjakan? (Itu) sangatlah dibenci di sisi Allah jika kamu mengatakan apa yang tidak kamu kerjakan." (Surah as-Saff: Ayat 2)

 Dalam perjuangan, sahabat sahabat nabi sebelum perang dan jihad diwajibkan, mereka berkata sesama mereka, andaikata Allah mewajibkan perang, nescaya kami akan persiapkan diri dan kelengkapan untuk berperang. Sedangkan hakikatnya Allah maha mengetahui. Apabila seruan jihad di kumandangkan, ada diantara mereka menarik diri dengan alasan pelbagai. Lalu Allah mengingatkan mereka dengan kemurkaan

Amat besar kebenciannya di sisi Allah - kamu memperkatakan sesuatu yang kamu tidak melakukannya.  (Surah as-Saff: Ayat 3)



No comments: