untukmu permataku

Nama saya : Dr Amin Ismail (A.I.):

Pegawai Perubatan UD44, Jabatan Perbidanan dan sakit puan Hospital Raja Perempuan Zainab II Kota Bharu Kelantan

Pegawai Perubatan UD41, Hospital Tengku Ampuan Afzan, Kuantan :)

MBBS (Melaka Manipal Medical College, Manipal University)

saya seorang doktor yang sentiasa mahu ceria

Followers

Friday, April 20, 2012

Jangan hanya pandai belajar untuk mengenali orang lain

"Weekend datang lagi". Yahoo. "Lamanya nak tunggu hari sabtu".  Itulah keseronokan weekend. Dan itulah yang yang selalu saya dan rakan rakan diMelaka Manipal ni tulis distatus kami di facebook masing masing. bukan apa, kesibukan hari hari dengan lecture kelas, posting di hospital, viva, pbl, class test, kena marah lagi, dapat pula professor yang garang yang tak berhati perut (hahaha), membuatkan kami menunggu nunggu weekend untuk lari meninggalkan nota nota, buku Bailey dan berlari jauh jauh kealam mimpi yang menyeronokkan, dialam fatamorgana yang sementara. Dan saya, kalau tiada apa apa petang jumaat, jawabnya bertemankan si telinga panjang teddy rabbit pasti lentok diatas kelembutan tilam disamping kuliah kuliah politik berkumandang disisi. pukul berapa bangun, terpulanglah!!

Dan pastinya hari jumaat mendatang 2 perkara, keseronokan atau kesedihan. Semalam amat seronok. hehehe. dapata jawab soalan class test dengan agak baik. Alhamdulillah ya Allah.Kamu permudahkan urusanku. Selasa  ni ada end posting exam surgery. haih! amat menakutkan untuk kami 1st group posting nie. Prognosis untuk 1st group biasanya amat teruk, % gagal agak tinggi. Tapi ini semua % yang manusia buat kan! Selagimana ada keyakinan pada Allah, pasti Allah permudahkan. Saya optimis tau kali nie.

Emm. kenapa nak guna jangan?!! sangat negatif tajuk nie. Ia memberi maksud yang mengarah kepada melarang. boleh je kalau saya nak kata " belajarlah untuk mengenali diri sendiri", kenapa? kerana kadang kadangki ta manusia ni suka untuk belajar tentang manusia lain. Kita nak mengenali orang tu, orang ni, pemimpin tu, pemimpin nie, cikgu tu, cikgu nie, semua orang la. Kita nak mencontohi semua orang, tapi kita tersangat lupa untuk mengenali diri kita, terlupa kita juga ada satu keistimewaan yang sangat besar yang Allah kurniakan kepada kita.

Kita kena mula mencari diri kita, siapa kita, apa identiti kita, makanan apa yang kita sebenarnya suka makan, apa keistimewaan kita! pada masa tu pasti kita akan merasa seronok apabila kita mula kenal diri kita, kita pun bayar balik pada diri apabila dah penat penat stady ke,bekerja ke. pada masa tu rasa sangat seronok.

Dah masuk subuh, jom pergi solat jemaah di Masjid Al Azim. Wassalam


2 comments:

Unknown said...

sgt paham hdup bdk medic,esp bab2 kna marah.haha
nice!mmg perlu sgt ntk mgenali dri,once da knl dr i,allh xka ade masalah identity crisis =)

aku dr amin said...

^__^