untukmu permataku

Nama saya : Dr Amin Ismail (A.I.):

Pegawai Perubatan UD44, Jabatan Perbidanan dan sakit puan Hospital Raja Perempuan Zainab II Kota Bharu Kelantan

Pegawai Perubatan UD41, Hospital Tengku Ampuan Afzan, Kuantan :)

MBBS (Melaka Manipal Medical College, Manipal University)

saya seorang doktor yang sentiasa mahu ceria

Followers

Tuesday, April 17, 2012

bertemankan kopi panas dan hujan renyai renyai

jam menunjukkan pukul 4 pagi. Saya tersedar pada jam 2.30 pagi. Selesaikan solat subuh dan tahajjud, terasa amat segar untuk belajar. Malam tadi terasa sangat tidak sihat, sakit kepala. Terdetik dihati, dr pun boleh sakit. ^__^. Siapa yer nak merawat doktor kalau doktor sakit? Kerana tu kena pilih isteri pun seorang doktor. hohoho. @___@

Kena belajar nie. Jumaat ni ada kelas test. Setiap minggu jumaat pasti ada test,viva, portfolio defence. Tu elum lagi kita workshop dengan Mr MV Kumar. menakutkan setiap kali workshop. Tapi Alhamdulillah syukur dan gembira banyak2, last 2 workshop dengan Mr MV, saya dapat menjawabsoalan dengan agak puas hati.

Bukan nak kata diri pandai, saya sangat lambat dalam memahami sesuatu, tapi Alhamdulillah Allah masih permudahkan dan kuatkan hati untuk terus istiqamah dalam jalan ini. Saya sangat setuju dengan kata kata Mr TZ dalam kelas kami di hospital pagi ini, Kadang kadang kita berjaya bukan kerana kita pandai, ramai yang berjaya tapi mereka tak pandai pun , tapi mereka dapat 'luck' yang bagus.Macamana nak dapat kanitu?

 Satu perkara, jangan ego dengan orang lain, jgan create masalah dalam hidup dan dengan orang lain. Insya Allah jalan kita akan dipermudahkan. walau hebatmanapun kita, jadilah seorang yang tawadduk dengan ilmu. Dan saya macamana nak jadi ego kerana saya pun taklah pandai sangat, cumanya Alhamdulillah masih diberi kekuatan untuk terus berjuang.

Bila dah jadi HO nanti, saya nasihatkan diri saya dan teman teman student doktor sekalian, kita kena ingat dari mana kita datang, jangan sesekali ego dengan student doktor yang sedang menuntut. Kalau mereka ada masalah dan bertanya kita, kita cubalah layan setakat mana kita mampu. Kalau tidak tahu, cakap baik2, kalau agak sibuk dan stress andaikata tengah tunggu specialist datang, jangan tengking mereka, cakap molek molek. Kerana kita juga pernah menjadi mereka suatu ketika dahulu.

Kalau kita seorang MO pun macam tu juga, apatah lagi seorang specialist yang menjaga, MO, HO. Setinggi manapun kita, ingatlah kita bermula dari seorang student doktor macam mereka dulu.

Ini nasihat saya untuk diri sendiri. Tak salah untuk menurunkan ego kita. Insya Allah yer Amin. ^__^

No comments: