untukmu permataku

Nama saya : Dr Amin Ismail (A.I.):

Pegawai Perubatan UD44, Jabatan Perbidanan dan sakit puan Hospital Raja Perempuan Zainab II Kota Bharu Kelantan

Pegawai Perubatan UD41, Hospital Tengku Ampuan Afzan, Kuantan :)

MBBS (Melaka Manipal Medical College, Manipal University)

saya seorang doktor yang sentiasa mahu ceria

Followers

Monday, January 24, 2011

kenapa kita perlu membaca


saya petik kenyataan dari iluvislam : ( Tabiat membaca di kalangan orang ramai meningkat sedikit sebanyak 1.3 peratus tahun lepas dengan 56,676 telah mendaftar sebagai ahli perpustakaan tempatan di seluruh negara, menurut statistik Perpustakaan Negara ).

Alhamdulillah, andai mengikut anggaran ini menunjukkan kematangan rakyat malaysia. untuk menjadi sebuah negara maju, sudah tentu kita kena melonjak jua dalam statistik ini. berbanding negara maju yang lain seperti jepun, britain, australia, amerika syarikat, nampaknya malaysia masih jauh ketinggalan.

sebenarnya terlalu banyak buku-buku, majalah, akhbar, novel yang boleh dibaca. majunya sesebuah masyarakat itu terletak pada penggunaan buku dalam kehidupan seharian. saya amat bersyukur kerana dilahirkan dalam keluarga yang mana ayah dan ibu amat menitik beratkan pembacaan dikalangan anak anak. ayah menjadikan nilai membaca itu tinggi dikalangan ahli keluarga kami. setiap malam sebelum tidur dan selepas pulang, pasti ayah menghabiskan masa dengan membaca kitab-kitab kuning ayah yang sudah lama, mahupun membaca akhbar menemani anak anak memtelaah pelajaran.

kita boleh membezakan sebenarnya ciri mereka yang suka membaca dan mereka yang jarang mengambil tahu hal hal pembacaan. melalui cara mereka berkomunikasi. orang yang suka membaca, mentelaah isu isu semasa, apabila mereka bercakap, ada aura pada kalam mereka. apa yang diutarakan itu nampak bisanya. apabila mereka menulis sesuatu, seakan ada maksud yang ingin disampaikannya. dalam gerak kerja mereka, kita akan nampak perwatakan perwatakan yang menarik mengikut lentok ulik berdasarkan pembacaan mereka.

sebagai contoh, kenapa selepas 50 tahun kita merdeka, masih ada lagi pemimpin di Malaysia ini yang mempertikaikan wanita islam yang tidak mahu bersalam dengan lelaki islam apatah lagi lelaki non islam. ini menunjukkan lemahnya cara pemimpin kita berhujah akibat dari kurangnya pembacaan. sila refer disini : disini   dan disini dan disini

dan saya sekarang ini, sedang menghabiskan nota nota penting tentang subjek pathology. yassiru wala tuassiru. insya Allah saya akan menghabiskan sebuah buku autobiography. kalau mengganggu, selepas exam mungkin akan selesai. >_<

No comments: