untukmu permataku

Nama saya : Dr Amin Ismail (A.I.):

Pegawai Perubatan UD44, Jabatan Perbidanan dan sakit puan Hospital Raja Perempuan Zainab II Kota Bharu Kelantan

Pegawai Perubatan UD41, Hospital Tengku Ampuan Afzan, Kuantan :)

MBBS (Melaka Manipal Medical College, Manipal University)

saya seorang doktor yang sentiasa mahu ceria

Followers

Thursday, December 30, 2010

osseous surgery

alhamdulillah.

hari ni saya telah selesai melakukan satu procedure kecil (small procedure) pada bahagian gusi sebelah bawah, kanan. sudah hampir sebulan saya berjumpa dengan doktor dibahagian periodontology ( doktor yang merawat gum disease) akibat dari masalah periodontitis. saya explain maksudnya disini. periodontitis can be explained as People who develop holes called defects in the bone around their teeth. Osseous surgery reshapes the bone to get rid of the defects. This procedure is often used to treat bone loss around multiple teeth.

macamana procedure dilakukan. agak kecut perut juga yer. mula mula, dentist telah memotong sebahagian dari gusi saya untuk membuka area supaya terdedah. ini akan membuka access kepada root gigi dan tulang yang menyokong gigi. lantas dentist seterusnya membersihkan roots gigi dan membuang infection (saya mendengar dr menyebutnya granulation) yang terhasil dari kawasan hole yang terbentuk akibat dari gusi yang jatuh. seterusnya dentist tersebut telah memasukkan satu osseous graft yang cukup kecil untuk menyokong kawasan bone yang kosong. akhirnya procedure tamat dengan satu jahitan kecil di permukaan gusi saya.

insya Allah ianya akan sembuh selepas 10 hari.

saya kongsikan satau klip

No comments: