untukmu permataku

Nama saya : Dr Amin Ismail (A.I.):

Pegawai Perubatan UD44, Jabatan Perbidanan dan sakit puan Hospital Raja Perempuan Zainab II Kota Bharu Kelantan

Pegawai Perubatan UD41, Hospital Tengku Ampuan Afzan, Kuantan :)

MBBS (Melaka Manipal Medical College, Manipal University)

saya seorang doktor yang sentiasa mahu ceria

Followers

Saturday, October 30, 2010

palestin : aku bersamamu

salam

alhamdulillah. akhirnya selepas agak tertangguh buat beberapa lama (hari mungkin), akhirnya aku telah diberikan kekuatan untuk melayari internet dan mencari idea untuk kuiz paletin yang bakal diadakan di manipal pada bulan 12 nanti. banayk idea sebenarnya yang sedang bermain main di minda ini. namun rasanya yang lebih penting, bukannya kuiz palestin. yang lebih penting ada lah info info dan sejarah tentang paletsin intu yang patutnya dijadikan ibtibar dan pengajaran buat kita umat islam terutamanya pelajar muslim. ya. palestin patut sentiasa dihati kita semua

dan syukur juga sebenarnya kerana tugasan yang diminta untuk aku kendalikan berkenaan isu palestin ini, setidaknya telah memberi peluang untuk aku menambah koleksi 2 ilmu dan lebih mendalami palestin. thanks brother Mantap!

sebenarnya untuk mengendalikan kuiz palestin yang hanyalah berwaktu 2 jam itu tidaklah susah. ambik sahaja info dari internet, buat soalan dan buat kuiz. selesai. namun sudah pasti bukan itu yang kita mahu. pengajaran itu penting, pemahaman itu penting, kesedaran itu lebih penting bahawa palestin adalah satu isu yang patut diselesaikan. untuk mencari seorang pahlawan yang sanggup memimpin ummah, yang ada keberanian untuk menakluk, yang ada keberanian untuk mengetengahkan isu. kita bukan ummat yang bisu bukan. moga akan lahirnya generasi salahuddin al ayubi bilamana gendang jihad berkumandang.

iya. mencari info berkenaan palestin tidak susah. banyak website2 yang dibina menceritakan dengan sangat detail berkenaan palestin. saya persembahkan website2 ini:

1. www.palestinehistory.com
2.wikipedia
3.palestinefacts.org/
4.palestineremembered.com/index.html
5.palestine-info.info/
6.almanar.com

dari malaysia:

1.haluanpalesti.haluan.org.my/
2.amanpalestin.net/
3.vivapalestina.org/
4.lifeline4gaza.org/

dan banyak lagi. silalah cari andai ada masa. mencari senang, tapi memahami itu memakan masa yang lama. seumpama membeli buku itu senang. tapi mahu membaca dan memahami itu memakan masa panjang. insya Allah saya akan mulakan perkongsian tentang palestin sepanjang proses saya menyiapkan projek kuiz palestin ini. insya ALLAH.

1 comment:

~~~iLHamhATimiLikSangPenciPta~~~ said...

Assalamualaikum.. afwan ggu.. ana nk tnye, masih smpan lagi ke soalan2 yg saudara bina? Kalau ada, mints emel pada ana wnif_wma@yahoo.com