untukmu permataku

Nama saya : Dr Amin Ismail (A.I.):

Pegawai Perubatan UD44, Jabatan Perbidanan dan sakit puan Hospital Raja Perempuan Zainab II Kota Bharu Kelantan

Pegawai Perubatan UD41, Hospital Tengku Ampuan Afzan, Kuantan :)

MBBS (Melaka Manipal Medical College, Manipal University)

saya seorang doktor yang sentiasa mahu ceria

Followers

Sunday, April 5, 2009

otopsy experience


bismillahirrahmanirrahim

dengan nama allah yang maha pemurah lagi maha penyayang

(sekadar hiasan)
benarlah akan segala janji janji yang telah diperturunkan olehnya kepada semua makhluk. yang baik itu akan mendapat kebaikan dan yang buruk itu menuggu balasan.


mungkin hari ini adalah hari yang cukup bersejarah dalam hidup aku sebagai seorang medical student. berhadapan dengan pengalaman baru melihat mayat yang baru mati pada hari ini dibedah (baca otopsy). otopsy mungkin dalam bahasa mudah boleh dicakapkan sewbagai mayat sewlepas mati terutama contoh kemalangan akan dibedah (baca dibutcher) untuk mengetahui sebab kematian. pertama kali masuk dalam bilik bedah mayat tu , mayat seorang perempuan. selepas di periksa oleh dr forensik, mayat kemudia dikerat dari bawah dagu sampai ke pangkal kemaluan (bahasa mudah). kemudaian anggota organ dalaman akan dikeluarkan untuk proses pemeriksaan.


by the way untuk sahabat yang belum sempat hadir ke otopsy hari ni. ianya satu pengalamn yang cukup mengkagumkan bagi seorang manusia biasa namun ianya mampu membuatkan hati yang keras lembut bagi yang kenal akan tuhannya.....

No comments: