untukmu permataku

Nama saya : Dr Amin Ismail (A.I.): Pegawai Perubatan UD41, Hospital Tengku Ampuan Afzan, Kuantan :)

MBBS (Melaka Manipal Medical College, Manipal University)

saya seorang doktor yang sentiasa mahu ceria

Followers

Saturday, December 1, 2012

Jangan Berhenti Berlari!



Motivasi pagi Dr AI: Buat hati hati yang sangat merindui kekuatan untuk terus cekal dan tabah dalam perjalanan yang panjang;

"Apa yang pasti, setiap perubahan memerlukan keberanian, setiap keberanian memerlukan kepada keyakinan dan keyakinan memerlukan kepada ilmu dan perancangan. Perubahan tanpa mengikut aliran ini adalah perubahan yang biasanya menghasilkan kerugian dan kegagalan". Jangan Berhenti Berlari;126.

Tatkala seorang adik di kampus yang sedang bercita cita menyambung MBBS bertanya;


"Abang, susah tak MBBS?".

"Saya tersenyum. Banyak cabaran dan dugaan yang akan kita tempuhi. Ia akan menguji hati kita, menjadikan diri kita kuat tatkala menjadi seorang DR. kIta bukan sekadar diuji dengan ilmu yang perlu difahami, kita juga akan diuji dengan jiwa yang meronta. Kegagalan dan kejayaan pasti akan silih berganti tiba. Kegembiraan dan ujian jiwa pasti akan menyusul hadir. Yang penting, jangan sesekali mengeluh terhadap apa yang hadir. Anggaplah dugaan itu adalah ujian kematangan hidup bagi setiap individu dalam mencari sebuah kehidupan yang tersendiri".

Ada seorang Ustaz Bertanya:

"Macamana kehidupan MBBS?"

Saya menjawab: " Naik turun la ustaz. Ada ketika sibuk, ada ketika tenang. Tapi kami dah tepu dengan kehidupan sebegini".

Kadangkadang sukar untuk bercerita tatkala orang bertanya. Mungkin mereka perlu merasainya sendiri baru mereka akan faham; 





Begini rupanya kehidupan seorang pelajar perubatan dan doktor

'No Wonder' lah kalau ada mereka yang mulanya bersungguh sungguh memasang azam untuk menjadi seorang Dr, selepas graduate berkata:

"Saya nasihatkan adik adik saya usah menjadi doktor!"

Apapun terpulang pada niat dan azam sendiri.

Kita akan merasa damai andai tatkala melangkah, kita tidak sesekali menoleh kebelakang. Duri, paku, kaca yang dipijak seumppama warna warni pelangi yang sedang menceriakan waktu waktu kita.


Biarkan kemuncup hadir, kerana ia petanda kita sedang melangkah. ^__^

-Penulis Blog Aku Budak Medik-

No comments: