untukmu permataku

Nama saya : Dr Amin Ismail (A.I.):

Pegawai Perubatan UD44, Jabatan Perbidanan dan sakit puan Hospital Raja Perempuan Zainab II Kota Bharu Kelantan

Pegawai Perubatan UD41, Hospital Tengku Ampuan Afzan, Kuantan :)

MBBS (Melaka Manipal Medical College, Manipal University)

saya seorang doktor yang sentiasa mahu ceria

Followers

Thursday, October 4, 2012

Menulis untuk menghasilkan buku

Saya suka menulis. tapi masalahnya saya sangat kurang beristiqamah. Itu adalah masalah pertama yang sukar saya cari ubatnya. Bak kata pujangga, ' Ilmu tanpa amal, umpama pohon yang tidak berbuah'. Kalau ada perancangan, tapi tiada usaha, pun sukar. Cita cita dan perancangan semua manusia boleh lakukan. Tapi mahu ditafsirkan pada realiti itu yang menjadi masalah.

Sudah beberapa orang yang bertanya dan mendoakan saya samaada saya ada merancang untuk menulis buku. Benar! Itu adalah cita cita saya. Saya pernah meletakkan target padanya. Untuk berkongi sesuatu yang saya rasakan belum pernah ada lagi rakan rakan seangkatan dengan saya yang lakukan. Insya Allah andai diberi peluang. Doakan saya.

Kerana itu, sebenarnya kena ada target dalam hidup. Contohnya kita perlu letak dateline. Tarikh akhir.contohnya, saya mahu habiskan satu capter dalam surgery tajuknya gastric cancer. Dateline saya perlu habiskan satu bab ini dalam tempoh 2 jam. Maknanya dalam tempoh 2 jam tersebut, saya perlu merancang untuk khatam bab ini. Bukan bermakna saya perlu mengadap buku selama 2 jam. Itu sudah pasti tidak kompetitif. Mungkin saya gunakan setengah jam pertama untuk membaca overview, aetiology, pathophysiology. Kemudian saya berehat dan melakukan aktiviti lain selama 15 minit. Kembali mengadap buku selama lebih kurang 45 minit untuk membaca clinical features, investigation . berehat 5 minit dan kembali menghabiskan baki tajuk dengan membaca management. Saya sudah menghadamkan satu topik dalam tempoh 2 jam.

Bayangkan andaikata saya tidak meletakka dateline, sudah pastu saya tidak mampu menghabiskan hatta sebuah topik pun dalam satu malam.

Persepsi baru dalam mentelaah buku.

No comments: