untukmu permataku

Nama saya : Dr Amin Ismail (A.I.):

Pegawai Perubatan UD44, Jabatan Perbidanan dan sakit puan Hospital Raja Perempuan Zainab II Kota Bharu Kelantan

Pegawai Perubatan UD41, Hospital Tengku Ampuan Afzan, Kuantan :)

MBBS (Melaka Manipal Medical College, Manipal University)

saya seorang doktor yang sentiasa mahu ceria

Followers

Saturday, June 9, 2012

gaji seorang doktor

Sekadar nak berkongsi dengan  rakan rakan semua. bilamana dah start kerja sebagai seorang HousEman (pegawai perubAtan UD41) nanti, inillah gaji terbaru seorang HO untuk sesi pengambilan terbaru.

starting gaji basic RM 2771.00 (Ini basic terbaru berdasarkan apa yang senior saya cakap)
allowence RM 1500.00
flexy hours allowence RM600

total RM 4871.00

EVERY YEAR INCREASE rm300.00.

Apalagi, belajar rajin rajin k ^___^

95 comments:

Anonymous said...

minta tanya,rm300 is per month,or is per year?

aku dr amin said...

per year.^^ kalau permonth bankrupt kerajaan.

Anonymous said...

HO ke MO?

Anonymous said...

allowance ni base on ape ye?

Anonymous said...

keje kat sabah la,ho je da up smpai 7K!! sbb HO sndri tnjuk slip gaji dia.^^,

Anonymous said...

Kerja Shell/Exxon Mobil jer..starting 6000 xyah pening2 belaja medic, amik engineering pointer 2.75 pun dah ok. Kalau shift dapat 385 shift allowance (4 hari kerja 4 hari cuti), bonus minimum 6 bulan. kalau performance bagus tambah lagi 5 bulan. After 6 bulan keje dapat technical allowance 800. Kalau ofshore tambah lagi 135 per/day.

additional Scheme:
Drilling engineer and Petrophysicist: + 1000 permonth

So:
6000 (basic) + 385 (shift all.) + 800 (Technical) + (135*14)(offshore all.)
Permonth: RM 8690 per month.
Per Year: RM 199,870 Including Bonuses.
(govt Tax +/- 10%)

You can get this at the age of 23 years old.

aku dr amin said...

Kepada Anonymous..

Kalau hiidup hanya bermatlamatkan gaji yang beribu ribu semata mata saya cadangkan kita semua menjadi ahli politik. Nak berjuta juta pun boleh.

Tapimatlamat hidup bukannya mengejar gaji. Gaji dan duit adalah pendorong kepada cita cita. Maaf saya sugguh kecewa dengan anda yang hanya bermatlamatkan wang dalam hidup.

Anonymous said...

Anonymous di atas cuma beri comparison gaji doktor dgn gaji seorg engineer utk makluman semua. amin sendiri akhiri entry amin di atas dgn "apa lagi belajar rajin rajin k" lepas beri detail gaji doktor. Entry Amin pun berbaur bermatlamatkan duit gaji seorg doktor. Jadi kenapa tuduh Anonymous di atas "hanya bermatlamatkan wang dalam hidup"?

SYUKRI said...

permulaan gaji seorang doktor adalah agak rendah. namun setelah seorang doktor itu menghabiskan housemennya, gajinya boleh jadi berganda-ganda lebih banyak. namun, apa yang lebih penting adalah keikhlasan dalam bekerja. website ni ada memberikan buku percuma berkenaan pengurusan wang untuk doktor. boleh cuba lihat. doktordanwang.com

aku dr amin said...

lagie lok berbicara menggunakan nama...

Apa yang saya mahu tekankan disini bukansoal gaji yang pertama.Tapi persoalan yang patut setiap dari adik adik saya yang sedang mencari kehidupan.

Kenapa anda mahu menjadi seorang doktor? gaji? glamour? atau memang anda mmahu ?

Tanpa saya menafikan gaji memainkan peranan penting .

Sebagaimana kata Dr saya: jika anda mahu menjadi doktor kerana impikan menjadi kaya, baik lupakan sahaja kerana anda hanya meletihkan jiwa dan minda dan membazirkan masa.

Untuk menjadi doktor, terlalu banyak pengorbanan yang perlu dilalui.

^^

Anonymous said...

**another anon**

salam,saya keje hotel line.pakai spm je.gaji saya lepas tax+epf+socso bulan ni bersih RM4200.Saya xde umah dan kereta sbb duduk umah sewa dan x pandai bawak kete(takut).saya minat kerja hotel sbb saya banyak belajar interpersonal skills,public relations ,saya didik diri jadi sabar layan kerenah orang,saya juga belajar skill menjual sebab saya keje adala makan komisen sket. much as i like my job,saya x pernah duduk dalam comfort zone.setiap tahun saya tukar tempat kerja.beza gaji tempat kerja tahun lepas ngan tahun ni 1000RM.pada saya faktor gaji tu penting sebab zaman sekarang serba serbi mahal.kalau saya x tukar tempat kerja mungkin saya dah naik pangkat dan gaji up la sikit je,tapi saya choose job hopping sebab dalam minda saya tanam saya nak perbaiki diri dan tangga gaji.

dan saya sudah plan tahun depan saya tanak kerja hotel dah walaupun gaji ok sebab saya tanak duduk dalam zon selesa saya.i need more money dan saya nak meniaga.sebagai wanita saya nak lifestyle yg lebih teratur,x terikat kerja shift dan cuti yg x tentu waktu.saya dah banyak tertinggal ibadah.cukuplah dalam memori hidup saya saya kerja few years dalam bidang yg saya minat.

pada saya dua2 faktor penting,minat dan wang.kalau kita buat satu2 keja tapi gaji x setimpal plus keje pun cam keldai pun tak elok untuk kita.kita jadi stress,kita tak happy,kita rasa terbelenggu dalam situasi.....kita mahukan fair lifestyle dan fair eniviroment.

Anonymous said...

Bagus adik yng kerja hotel line tu berusaha nak berjaya dlam sektor swasta. Kalau adik usaha naik dlm pengurusan hingga jagi top manager hotel lagi bagus. org Melayu kita ni tak berfikiran jauh - semua cari pekerjaan yg boleh makan gaji saja. Padahal ikut agama kita perniagaan sgt penting utk kemakmuran ummah. Saya ada ramai anak2 perempuan - saya kata pd mereka kalau kamu nerjaya menjadi usahawan Muslim yg berjaya yg dapat merubah kehidupan berjuta org macam Bill Gates tu mama akan sgt bersyukur. Tak payah asyik nak jadi doktor shj macam sesetengah Melayu. Boleh buka mata dan explore bidang lain. Bill Gates tu tak payah jadi doktor - bahkan boleh buka hospital dan wujudkan pekerjaan utk doktor2 merata dunia terutamanya Afrika, tempat ramai org Islam hidup melarat.

aku dr amin said...

Bagustu. Sebenarnya peluang untuk berjaya luas. Terpulang kepada minat dan cita cita kita. Yang penting apa yang kita buat itu kearah mencari keredhaan Allah. Ramai je dr yang buat part time business

Anonymous said...

Betul ke gaji ni?.berdasarkan saudara yg kini menjadi ho? Hehe..

atiqah said...

salam...hu3...xpenah lagi dgr melayu ada mentaliti asyik nk anak jadi dr ja...but for me mybe hanya orang yg berada dalam bidang kedoktoran ni sahaja yg tahu menghargai doktor2 yg lain sbb masing2 merasai keperitan yang sama:) dan saya tabik hormat parents yg galakkan anak2 jadi dr sbb itu merupakan pengorbanan yg sgt besar dalam hidup...mcm org lain comparekan gaji dr yg sket brbanding dgn kerja yg banyak...itu pengorbanan yg harus kita lihat...bagi saya rm xdpt ukur tahap keikhlasan dan pengorbanan seseorang...and for me, mereka2 yg dah berjaya brgelar seorg dr adalah org yg ikhlas dan kuat sbbnya kalau x 1st year as medical student diorang dah berenti kot...hu3...

aku dr amin said...

saya setuju dengan pandangan aqilah :)

Anonymous said...

assalam..nk tanye..blh bg info x psl gaji doktor,starting sampai jadi doktor pakar?

Unknown said...

Hidup engineering :)

Anonymous said...

Kerja doktor mmg the best..

aku dr amin said...

kerja apapun best jika itu adalah matlamat hidup kita. Selamat berusaha. chayyok chayyok kawan kawan ^^

Anonymous said...

em Anonymous: boleh tanya yang pasal engineering shell ke ape tadi tu ? boleh beritahu ape kos yang perlu diambil masa diploma dan degree nanti ? saye student spm for this year . dan saye berminat dengan kerja engineer yang awk beritahu tu. boleh bagitahu ker? kalau boleh send di email saye maklumat tersebut ? shanefrost34@yahoo.com

Anonymous said...

Pada yang anonymous kerje guna spm gaji bersih tu rm4200... kerje kat mane ye? manetahu nak memohon sane kalau tak dapat masuk universiti...

aku dr amin said...

Jason. bagus yer. selamat berjaya :)

Anonymous said...

Sikit nyer.. Lebih baik kerja ngan hosital swasta gaji lagi banyak.. Or kerja kat luar negara..

Anonymous said...

Xpe, biasa la tu awal2 keje, nanti jd MO tambah lg, jd pakar tambah lg, jd consultant tambah lg, x cukup lg nk lg byk, pegi pindah private.. kalau kita kerja ikhlas in shaa Allah rezeki tu xkn ke mana x kisah laa lulusan ape sekalipun :)

aku dr amin said...

nak kaya kena berniaga. sekarang ni ramia orang berniaga emas. duit dapat puluh puluh ribu.

boleh belajar dari orang yang dah Berjaya.

dikampung saya, tokey ayam dapat bina banglo besar. tokey ikan pun sama. :)

aku dr amin said...

nak kaya kena berniaga. sekarang ni ramia orang berniaga emas. duit dapat puluh puluh ribu.

boleh belajar dari orang yang dah Berjaya.

dikampung saya, tokey ayam dapat bina banglo besar. tokey ikan pun sama. :)

Farehah Johari said...

motif nk compare2 gaji?
korg nk ckp, yg x pyh pandai2 pun boleh dpt gaji bnyk and lebih dr doktor ke? oooo... tahniah utk korg, kalau ade yg rasa mcm ni... bg sy penulis cuma memberitahu untuk adik2 yang ingin tahu... hmm, dan betul la..orang yang x merasai kehidupan menjadi seorg doktor ni..x kn paham dan x kn pernah paham. mcm org xde perasaan kn? maaf la kalau sarcastic, but i think those who're commenting and comparing ...are not someone from this field.. kn? doctors are someno who sacrfice their life for others... care for others... n not even theirs. if you want to be so called billionaire, medical is not the way. its a way, to express yourself for Allah. and for those who love to criticise doctors, bare in mind...they did a lot and you never know tht...only He knows. adik2 yg nk jadi kaya, hidup senang lenang...rileks2... x payah la ambil medical.

Anonymous said...

ptut la cina ja bnyk medic..sebab melayu pengecut nk masuk medic..dh la pengecut,mata duitan lak tu..jangan dok bising2 bila dr melayu sket kt hospital,hangpa yg x suka melayu masuk medic

aku dr amin said...

Farehah Johari. Benar. Saya setuju dengan kata kata anda. Kita kena tahu apa matlamat dan tujuan kita menjadi sesuatu dan mengejar sesuatu cita cita. Dalam beberapa penulisan saya, saya tidak pernah menghalang adik adik saya mengejar cita cita yang murni.

Saya mahu anda faham kenapa anda mahu menjadi seseorang. Dan anda perlu tahu skop dan tugasan. Bilamana anda sudah memilih dan meletakkan matlamat yang jelas, teruskan dan berusaha.

Insya Allah segalanya akan menjadi mudah kerana anda telah membuat keputusan diawal.

Memang benar menjadi seorang doktor memerlukan komitmen yang cukup besar. Sebahagian besar masa akan terisi di hospital dan bersama pesakit.

Tapi, insya Allah kepuasan itu ada bila kita dapat membantu golongan yang memerlukan.

aku dr amin said...

Anonymous

Saya ada ramai rakan rakan dari kalangan bangsa Cina dan India. Benar, kita boleh mengambil manfaat yang banyak dari mereka.

Insya Allah ilmu yang baik walau dari non muslim sekalipun kita boleh ambil manfaat darinya.

Cayyok cayyok dalam apa jua cita cita anda. Rezeki itu bukan dari manusia, tapi anugerah Allah.

H. Iman said...

ni dah campur oncall dan segala macam allowance lain ke?

Anonymous said...

Saya lihat ade 1 solusi je kt sini: yg x amek medik tu duduk diam2 ye..hang nak keje engineer exxon mobil ke ape ke,that's up to u..nnt minyak dh habis jadi la pembantu am rendah kt hospital..

Anonymous said...

anon yg engineer offshore bajet bgus tu...
mmg xleh blah..
nak compare engineer lg bgs
dari dulu smpai skang
engineer nak poyo je ngan dokter..
haha

Anonymous said...

my previous salary RM20K permonth tax company bayar no need to stay middle of sea, I choose to be with my family & kid with salary RM8K+KIDS=invaluable happyness

Anonymous said...

aku seorg guru..klu nak kira gaji mmg kalah dgn semua di atas..
mula posting diploma perguruan RM860 campur elaun khidmat awam rm120= rm980...lepas sah jawatan baru dpt gaji rm 1200..setelah 11 tahun berkhidmat aku baru dpt gred 32 dgn gaji rm 3010+ 200 ( cola) + 160 ( EKA ) + 180 ( perumahan )..elaun b. inggeris telah di tarik balik selaras penghapusan PPSMI..InsyaAllah tahun depan aku naik plk DG41 dgn starting gaji rm3300..kecik kan gaji guru berbanding doktor dan Engginer..tapi aku berbangga byk anak murid ku yg dah jd doktor, pilot pun ada, jurutera pun ada, pegawai polis ada..nasihat aku,,kalau rezeki anda lebih bersyukur lah dan kalau gaji anda kurang pun bersyukur juga kerana ALLAH memberi dgn cara lain

Anonymous said...

hurmm.. di Malaysia gaji seorang doktor tersangat la rendah... sbb tue ramai yg keluar berkhidmat dgn negara luar. Mcm uncle and aunt saya, dieorg berkhidmat di UK sbb gaji mengikut ke pakaran dieorg sgt2 x berbaloi di Malaysia.. di UK mereka di bayar sebulan sebanyak RM42K(x termasuk oncall).. lebih tinggi dari gaji Perdana Menteri Malaysia yg dikatakan hanya RM22K...
P/s : jom kerja kat UK.. hahahaha

to Anon.... berkerja biarla kerana Allah swt dan juga kerana minat. x perlu membanding2kan gaji di antara engineer dan dr.

kadang2 kita yg duduk rumah baglo mewah hati kita x rasa tenang... walhal mereka yg duduk umah kayu barangkali mereka lebih tenang dan bahagia dgn apa yg mereka ada.

Anonymous said...

Alahai kecoh betul macam doc je gaji bnyk. Macam doc je blaja susah. Engr pun masyuk pe. Architect lawyer accountant pun sama. Blaja kalau bodoh piang pun kalau usaha silap2 jutawan takyah kecah nak jd doc.

Anonymous said...

Saya masih seorang pelajar.slalu dpt topla...tp mmg perit nk jd doktor nih...kwn lain rilekss jer..sye nk jd doktor sbb minat...thats it

Anonymous said...

ASM, Don't argue about salary. Come and do medicine for the right reasons. We need many Malay profesionals. For doctor to be..salary scale will go up as you go up the ladder of specialty..A friend of mine drive a porshe as he earns around RM70K permonth as an orthopedic surgeon in private sectors..Usually medical doctor who pursue specialty course will graduate around the age of 32-36...may Allah give barakah to what we earn

Anonymous said...

just some additional facts: Usually a specialist will get around 25-30 K basic offer when they join private hospital usually around the age of 34-38. On top of the basic offer they will get additional based on number of cases seen and specialty. A simple open cholecyctectomy that take about 2 hours cost me RM8K..if the doctor get 50% he earns about RM4000 for a few hours job. Its not uncommon for specialist in private to take home about RM40-50K permonth

Anonymous said...

Farehah Johari oh farihah johari.. pedas betul ayat ko.. :-) .. rileks sudah ye kak.. bagi setiap org pandangan dia adalah betul, xkan nak hina apa yg diri sdri dah lalui kan.. sbb tu semua mark up bidang masing2.. kalau nak ckp bab pengalaman, sesama doktor pon xsama pengalaman walaupun sama bidang. sebagai contoh, kak farihah pernah ke Genting Highland, saya pon pernah ke genting highland, tpi cara kita lalui pengalaman berbeza, mungkin akak main roller coaster, tpi sy tgk je bnde tu..klu bab sacrifice tu bukan doktor je sacrifice, salah ubat pesakit je mati ko x mati pon, semua bidang sacrifice kak, chef hotel pon klu masak xbetul mati jugak org, engineer klu salah satu design bukan sorang je mati kak, satu kapal terbang tu mati terhempas. nak pulak engineer yg mmg kena naik sekali masa test plane, silap sikit, tersalah skru ke, ngan dy skali mati.. rileks ye kak.. so depends on desire masing2, ade org pilih money freedom than time freedom, ade org pilih time freedom than money heaven... :)

aku dr amin said...

Selain dari duit, saya percaya minat itu lebih penting. Buat sesuatu kalau x berminat menyesal juga akhirnya

Anonymous said...

xya compare2 la mana ssh mana lg hebat. dak medic dr czech ngan dak engr dr germany yg plg ssh blaja. yg lain sume xya eksen2 la. as for duit, bisnesman yg kaya. mana ada engr ngan dr yg top billionaire dunia. gaji eksen tinggi bagai offshore la specialist la, then next generation sama je start dr 0 blk. lain la ada bisnes yg leh diwarisi.

aku dr amin said...

Boleh sayatahu kenapa medik dr xzech plg susah? Mcm x benar je?

nasirah nasir said...

nak gak komen. Kekeke. Better la korg buat papew korg nak. Xpayah compare pun gaji suma tu. Apa ada pada duit, klo duk sorg. Gaji berlambak hati x girang. Stay dgn keja korg, n at the same time, buat la bisnes kalo mampu. Penting, aim, gaji korg dpt tu, jgn lupa hak pada org yang memerlukan. Ada faham? Doctor ke engineer ke kja hotel ke, translator ke. Sama je. Ak keja doktor pun ada rasa nak give up kekadang. Cuma kena ingt la, ada sbb TUHAN letak kita kat situ. Ada hikmah sebaliknya, :) may everyone happy with their life, amin, insyaALLAH.

esma said...

baru nih interview dengan SPA. gaji basic sekarang 2777.98..hihihihi...dah boleh buat entry update lepas nih walaupun hanya 6.98 bezanya ^^

aku dr amin said...

nasirah nasir

benar. ada sebab kenapa Tuhan memberikan kita sesuatu.

Sepanjang saya bergelar seorangpelajar perubatan sehingga sekarang, kegembiraan dan kesedihan, senyuman dan tangisan sering mendampingi diri.

Tapi saya perlu kuat kerana ini cita cita saya dan saya gembira untuk mengatakan saya seronok menjadi seorang doktor

anda juga kena kuat :)

aku dr amin said...

esma

benar tu. terima kasih kerana ingatkan saya :)

selamat maju jaya dan menjadi seornag houseman jugak

specialist saya kata: no matter where r u from, indonesia ke, melbourne ke, mesir ke, bila masuk jadi houseman ni, ur knowledge is zero dan u semua start from zero. nak diagnose penyakit pun tergagap gagap.

:) jom belajar

RE: April 27, 2014 at 8:14 PM said...

sbnrnya nya blaja medic sama je kat sume tempat. tp apa yg membuatkan study medic di czech republic ssh, psl blaja dalam bahasa asing.

english sket2 ja. same goes for russia, tp dak2 msia kat rusia ramai dalam satu kelas tu. so xde masalah kalo blur2. kalo kat czech, xde seramai cam rusia dlm satu klas.

rmi dah kwn2 yg dlu best student, top msia spm la dll lg podol di czech republic tuk medic atau extend lg pnjg even medic mmg sgt lama. ni berdasarkan statistic graduate msia. even di mesir pon blaja medic dlm english. so bayangkan blaja dlm bhasa asing. cam budak tadika baru nak belaja mengeja. serius.

as in germany for engineering, bayangkan dlm bhasa german, then cgpa only based on exam semata2, xda percent tuk kedatangan, or dpt point untuk wat assignment and team assignment sume. sume on exam, kalo time exam tu katakan nerves semacam podol trus study. and average msian engineering student abes study kat germany dlm 5-6 thn dah macam medic. tu blum lg amik kira yang 30% terpaksa blk ke msia starting from 0.

tu psl mana2 yg blaja dlm bhasa asing tuk bidang critical engineering or medic sgt sgt la susah. and MARA and JPA tau psl kesusahan ni sebab tu diaorg kasi elaun tinggi2 tuk pelajar2 camni pada masa yg sama membazir masa blaja bhasa and repeat etc. haha..true story bro. so jgn rendah2 kan mereka2 ni kalo abes lambat ka or dah tua baru nak start keje ka..lol

RE: April 27, 2014 at 8:14 PM said...

kalo nak tau cmne exam dak engineering di germany camni:

subjek: complex engineering system

tempoh exam: 1.5 jam sahaja

syarat: lukis pakai tangan, pensel berbeda ketebalan, and DIN german standard norm..diaorg degil xmo guna worldwide US norm

description: lukis secara details dlm A3 bahagian dalam+luar keseluruhan engine kereta bmw/merc/audi and setiap component dlm tu + detail labelling and standard dlm bahasa german dan dalam masa 1.5 jam. xde bantuan pape buku/open book tuk standard list apatah lg contoh lukisan.

ha budak engineering msia xya nak act la..ada tu software CAD pon xpenah blaja..ada la satu universiti tu. so xya compare2 masing2 the best psl ada yg anda xtau ada kwn lg ssh nak grad even nak skadar lulus je pon payah. sian "mereka2" ni. wakaka padan muka mereka2 abes lambat noob gle diaorg. :p

aku dr amin said...

terima kasih atas info berkenaan engineering. Pada saya engineering lebih pada teknikal.

pada pandangan saya, perubatan lebih kepada presentation dan bahasa amat penting.

di Malaysia, bahasa ilmu perubatan adalah bahasa inggeris. bagi mereka yang belajar MBBS dalam bahasa inggeris, dan menggunakan buku teks berbahasa inggeris, sudah pasti tiada masalah untuk membuat rujukan semasa bekerja nanti.

saya tidak pasti jika anda menggunakan bahasa lain, perlukan masa untuk beradaptasi?

satu lagi, menjadi seorang doktor, sebaiknya adalah anda belajar di negara mana yang anda akan bekerja. ini sebaik baiknya kerana anda sudah biasa dengan sistem kesihatan dinegara berkenaan. contohnya mereka yang belajar ilmu perubatan diMalaysia ( local uni) mereka ada banyak kelebihan in term of persekitaran.

bagi yang membuat praktikal di luar negara, memerlukan masa. Walaubagaimanapun perkara ini sekejapa sahaja. apabila kita sudah biasa, ia akan menjadi mudah.

apapun yang penting adalah semangat dan keinginan kita untuk berusaha. tidak kisah dimana kita belajar.

my specialist once told me, tak kisah dari mana anda datang, bila jadi HO ni , ilmu korang adalah zero. you start everything from zero again.

selamat berjaya buat anda semua dan saya juga :) ;)

Anonymous said...

Buat permulaan, gaji gomen memang tak besar sangat untuk doktor. Tapi bagi doktor yang berpandangan jauh, dia jadikan hospital kerajaan sebagai training centre. Dah mantap ilmu dan kepakaran, diaorang join private. Gaji mencacak naik. Sky is the limit.

Unknown said...

Medic awwsome

Unknown said...

Sy student medic taun satu at al azhar kaherah...kami bukan cari fame or money...we want to help people..help islam..money no prob
..rezeki Allah r everywhere

Zulaikha said...

Renung balik kenapa kita belajar. Kerana Allah kan. So kenapa nak compare2 gaji bagai. Memang, kos hidup makin lama makin tinggi. Tengok la, bukan semua orang nak jadi doctor/engineer. Bukan semua orang minat bisnes. Habis orang-orang yang macam tu nanti kerja apa? Gaji berapa? Diorang pun fikir masa depan jugak. Cumanya kita kena ada prinsip. Gaji sikit ke banyak ke, yang penting kerja. Rezeki kan Allah yang bagi. Kalau kita rajin, kita minat, kita ikhlas, insyaAllah Allah tolong. Trust Him :D

Anonymous said...

Assalamualaikum:3im first year medical student.i just wanna share smthin'..actually ramai da bumiputra mncburi medic course ni sprti sy sndri.sy rsa dr2 yg ada skrg ni smuanya dah brusaha bsungguh2 sbb yg tak minat or tak dapat angkat pelajaran normally quit wktu dalam U lg.even my classmate da quit dalam 3 bulan prtama.tak tahan tekanan sebab tak dapat angkat anatomy..histology n more..n then tak tahan dengan lecturers yg garang2 sebab ktorang stdy oversea.so bagi mmg patutla gaji doktor lebih mahal.n then ramai senior complaint sbb tekanan waktu jadi HO..

aku dr amin said...

benar. bekerjalah kerana Allah insya Allah kita akan gembira :)

Unknown said...

Gaji Doktor kerajaan tak sebanyak yg disangka kan.Aku dulu HO gak, tgk gaji MO sket giler, trus quit.Sekarang aku jual medical equipment, gaji basic aku RM5500(tahun ke 3 kerja) , sama dgn gaju basic UD48 (tahun ke 4 kerja).So, dont expect big money from being a doctor.Maybe private doctor bleh la buat byk duit but be prepared to work 7 days and 7 nights with no sociam life at all.Kthanxbye.

Unknown said...

U have the best job my friends.Quality time with family.Priceless

aku dr amin said...

betul. you choose to be who you are. :)nak hidup mewah sila berniaga :)

Anonymous said...

sila berniaga? aik..dr pon boleh berniaga apa...bukak klinik sendiri tu pon kira berniaga la tu dpt duit byk...skrg ni masalahnya setiap dr bg mcm2 alasan la help ppl la, gaji ciput la...ada lesen bukak klinik xmo buat...

sebenarnya masing2 dr takut..bajet lebeh ckp tolong orang xkesah gaji ciput...pirah mabuk

klinik sendiri+masa quality+gaji byk= priceless x2..

tp still masing2 nak makan gaji gak haha

Anonymous said...

Doktor vs Engineering.
1) Entry Requirements: Entry tu medic lebih sukar kerana tempat lebih limited.
2) Difficulty Belajar: Kedua2 bidang adalah sukar, tapi medic lebih sedikit sukar dari engineering. Tapi untuk engineering, mathematics kena strong.
3) Kareer: Secara amnya, medic punyai career path yg lebih baik.
4) Job Option: Engineering punyai lebih banyak options, dari construction sampailah petroleum.
5) Banyak Kerja: Kedua2 bidang mempunyai high workload.
6) Susah Kerja: Perlu knowledgeable dan mahir dalam setiap kerja.
7) Gaji: Kalau dalam kerajaan, medic get better renumeration. Kalau swasta, specialist doctors, petroleum, construction normally the return is higher.
8) Working Environment: Engineering is more fun.
9) Prestige: Medic has higher prestige but generally deterriorating day by day due to increasing number of graduates.
10) Attire: Engineering has wider options.
11) Error: Medic more towards individual, engineering more towards grouping.
12) Title: Dr is more prestige as compared to Ir.
13) Overall: Do what you like. There are doctors who quits medicine and there are engineers who quit engineering.

Anonymous said...

For school leavers, please make comprehensive study on your career path. Study from internet, get advice from the experiencers, visit the workplace. Choose what you like. If you got good grades, not necessary you choose medic, pharmacy, engineering, account. Do not think of glamor or following advice from parents. Pay is also important but it should be supported by passion, otherwise you will do something you don't like.

aku dr amin said...

salam
thanks for sharing your comments here.
semoga komen komen anda semua menjadi renungan buat adik adik yang bakal memilih karier dimasa hadapan.

love from Dr AI :)

nora razalli said...

let ur kids choose their own passion :)

aku dr amin said...

ture. let them choose their own pathway. parents please guide them well

Anonymous said...

Sedih tengok melayu berbalah untuk compare gaji keja mana lagi tinggi dan jgak lagi bnyk masa.kepada yang gaji tinggi dan banyak masa,tahniah utk rezeki anda.tapi itu tidak bermakna Anda perlu compare kehidupan kerja dan gaji Anda dengan doktor.sebab tujuan kita bekerja bukan utk duit semata2.kalau itu yg kita niatkan hanya sia2 sebab x dpt pahala.ya keja dr memang x setinggi anda2 yg bermegah dgn gaji masing2 tpi kena ingt,kalau niat nk Bantu org insyaAllah dr satu bidang yg lumayan pahala.so perbetulkn niat masing2 bekerja.dan kepada yg bercakap x pyh blajar susah2 mcm medik tpi dpt gaji tinggi,kalau Anda sakit or family sakit,sila Jgn dtg hospital or klinik.dptkn rawatan bomoh sja.tq.

Anonymous said...

orang yang paling pandai ialah orang yang selalu ingat kepada kematian..org yg takut mati akan jaga tingkah laku termasuk kata2 mereka..renung2kan dan selamat beramal.

Anonymous said...

klau nk compare gaji2 xyh la kan..kje ssah sng sdiri minat n sdiri tggung..yg pnting matlamat kje utk ape..xyh la bebalah2 pasal gaji..klau nk compare gaji bsar baik bsness sdiri atau jual insuran je..pndptn leh dpt 10k keatas klau kreatif la...kje relax2 tol x...hargai la kje anda dan hormati kerja dan gaji org lain..xyh nk kondem sana cni..yg pnting cr rezeki yg halal sudah

aku dr amin said...

RAMAI DOKTOR SUKA BUAT SIDE INCOME JUGA. SEMUANYA TERPULANG PADA MINAT masing masing kan :)

Anonymous said...

xsemestinya nak gaji byk kena jd doc..engineer...akauntan...dll...sy keje jd baby sitter ngan sorang doc malaysia yg keje d WHO d Geneva, Switzerland.saya ade degree tp sy suka budak2. gaji bleh tahan 950chf...950×3.7=rm3515. tiket kapal terbang balik malaysia tiap tahun d tanggung. sabtu ahad cuti siap bleh pusing swiss n europe lg. mkn minum tmpat tinggal free. 500chf wat belanja 450chf masuk akaun bank d malaysia...yg penting niat kite keje...jika niat kerana Allah inshaa Allah kat mane je kite keje akan diredhai olehnya...yg penting ikhlas!

Siti Solehan said...

Sala abang. Saya pelajar lepasan spm dan mmg minat untuk jd doctor.Cita2 sye nk jd gynaecologist.Satu je sye risau.Saya takut kalau dah penat2 study.Tiba2 lepas habis study menganggur sbb jumlah doktor dah bnyk sngt da.Tp sye percaya itu semua ats rezeki masing2.Please give ur advise as a doc.

P.S : jika ade yg berminat untuk membuat side income.Boleh contact sye :)
http://www.secretoneexcel.com/SitiSolehan

Siti Solehan said...

*Salam

Anonymous said...

Ola, sape ade info ttg sistem pengambilan utk induksi HO 2015? Lg satu klu menteri kesihatan terbaca sy mohon permudah dan percepatkan intake HO. Kalu boleh seminggu hantar borang terus kerja. Insyaallah

Anonymous said...

Saya nak tanya betul ke doktor kat Malaysia ni dah ramai or Hospital kat Malaysia ni yang sikit

hard work said...

Aku hanya spm, umo23, married. Fulltime technician. Part time repair2. Sebulan dapat rm7-9k.

Rahsianya, work hard, happy kan parents & sedekah. Cer try.

Lagi satu jgn belagak kaya. Gaji sebulan 10k tak kaya pn. Aku pakai viva & honda wave sekenhen je. Yg penting aku & family happy. Duit penting beb, xde duit payah jgk hidup.

Stay calm & humble. Simpan duit. Sentiasa bersyukur. InshaAllah, harap semua org melayu islam kaya2. Aamiin

hard work said...
This comment has been removed by the author.
aku dr amin said...

hebat tuan

Anonymous said...

Ure too full of urself

Anonymous said...

Being a doctor is a privilege.... Tak ramai yg mampu utk earn such privilege. They worked seriously hard to earn them. Sbb tu aku tak pernah cease to have an up most respect to this profession. Tabik...

aku dr amin said...

terima kasih :)

Anonymous said...

poyo sial nak compare2 gaji. pergi la mampos gaji kau berpuluh2 ribu pun. 2jam check patient 8k ke berjuta ke. kalau rezeki tu tak berkat, rasa riak, bongkak tak kemana juga idup tu. igt hepi sgt ke duit byk. bertuhankan duit jela krg semua. last2 idup takde la bahagia mana. lebih kepada nak menunjuk2.

Anonymous said...

Entah poyo betul workhard.. So full if himself and full of shit!!

Guru PSS said...

Terima kasih kepada semua yang bekerja untuk kesejahteraan bersama.. kita semua saling memerlukan.. semoga Allah sahaja yang membalas budi baik semua.

budakmedik said...

tiba2 je ada yg kata mcm ni
poyo sial nak compare2 gaji. pergi la mampos gaji kau berpuluh2 ribu pun. 2jam check patient 8k ke berjuta ke. kalau rezeki tu tak berkat, rasa riak, bongkak tak kemana juga idup tu. igt hepi sgt ke duit byk. bertuhankan duit jela krg semua. last2 idup takde la bahagia mana. lebih kepada nak menunjuk2.

so..komen sy ,better ada duit banyak but pd masa sama hormat org ..daripada xde duit sombong pulak tu n xpandai respect org dan pendapat org..bab ikhlas tu sume bab2 hati...masing2 la...'poyo aial'?'pergi mampos?..xpaham la apa yg xdia xpuas hati kat situ tapi ajet2 je cover dgn ayat bebrbaur agama..riak la apa la...kau punya bahasa pon xmenggambarkan kebaikan..kalo rasa jeles dlm hati tu cakap jela..xpayah taip panjang2

Anonymous said...

Mentality orang Melayu, bergaji besar then ada hati nak perlekehkan gaji fresh grads medik. Duit tak mampu nak beli ilmu yang ada pada pelajar perubatan okay. Kau kaya, otak senpai takda guna. Kau sakit tenat, masa tu kau sedar yang kau tak mampu nak guna duit kononnya beratusan ribu tu beli kehidupan balik. Doktor bergaji hina juga lah yang datang kat katil kau, rawat kau, bagi kau tempoh hidup lama sikit. #BURN

Kak Watie said...

Come on orang Melayu n Islam..jangan kira sape lebih bagus..sape lebih pandai..untuk bangsa dan agama..bersatulah..work in a team to move forward..help each other..sape yg diberi jalan oleh Allah tolong pula buka jalan utk kawan2 yg lain..pd hakikatnya bangsa lain jauh lebih kaya di ng ini..mereka amat bersatu supaya mereka sama2 berjaya..hayatilah lagu 'anak kecil main api'..sedar2lah apa kedudukan kita di ng yg tercinta ini..bangkitlah bersama2 supaya 'hasil bumi x jadi milik org'..

Kak Watie said...

Come on orang Melayu n Islam..jangan kira sape lebih bagus..sape lebih pandai..untuk bangsa dan agama..bersatulah..work in a team to move forward..help each other..sape yg diberi jalan oleh Allah tolong pula buka jalan utk kawan2 yg lain..pd hakikatnya bangsa lain jauh lebih kaya di ng ini..mereka amat bersatu supaya mereka sama2 berjaya..hayatilah lagu 'anak kecil main api'..sedar2lah apa kedudukan kita di ng yg tercinta ini..bangkitlah bersama2 supaya 'hasil bumi x jadi milik org'..

Anonymous said...

aku rasa artikel ni takde plak compare pasal gaji doktor dengan engineer or other profession,yang mana lagi tinggi mana lagi rendah..takde tulis langsung pasal gaji engineering ka pa benda..penulis hanya menyatakan tentang nilai gaji sebenar seorang doktor untuk orang yang tak tahu selain mungkin menjadi serba sedikit galakkan untuk budak2 muda terutamanya melayu2 kita untuk menceburi bidang kedoktoran ni..kerana jaminan kerja dan kewangan walaupun tidak semewah mana..isu ni jadi berbalah sebab ada hamba2 Allah yang panas tak tentu pasal,jeles kot dulu masa tadika cita2 nak jadi doktor tapi tak lepas,then start compare proffesion diorang yang kononnya tak payah kerja teruk tapi lagi lumayan gaji..dangkal sungguh pemikiran melayu2 yang kononnya banyak gaji,padahal cina jutawan berkepuk2 pun tak poyo macam kau yang gaji 10k pun belum sampai..piraahhh.

jUaLan LanSUng!!!! said...

Sematkan dalam hati masing², kerja merupakan satu ibadah.. Sekarang ne manusia nmpk duit di dunia.. Tp duit kt akhirat ditinggalkan.. Renungkan bersama

Part said...

Jika kau ada kabel**
-jgn lupa kau tulis...
Xpyh temberang la nak keje offshore,xde guna kabel

Anonymous said...

Keje spital? Euwww not engineer class..minyak habis boleh masuk industry lain, hydraulic, nuclear..and saintis ramal bahan api akan tetap diguna sampai tahun 2100..btw my salary at shchlumberg is 20k usd per month okay..usd not myr 80myr per month..take that..we create world technology..you just use RETARD..you cannot even make rc aeroplane but we can do giant airbus a380 or send rocket to space

Anonymous said...

Tak lepas syarat? Hahahha lawak komen ni..ko ingat semua orang minat sama ke bodoh? Ko minat main bola tapi jadi atlet renang? Minat org tak sama..best student sekolah ramai je ambik engineering, diorg tu syarat lebih layak berbanding dr yg end up spm 7/8 A pstu harpkan belas ihsan asasi...FAHAMI MINAT..minar org x sama...xkan nk expect smua yg straight a+ wajib ambik medik..sape nk buat roket,bangunan ,kapal terbang, kapal selam, facebook, tenet, teknologi? Lagi satu, qualification engineering in research university is very high okay..jgn tgk budak2 poli, or diploma tu..mereka taraf pemabntu jurutera sahaja..end up, jgn rasa dr je bijak..kalau dr je bijak knapa dr terhbat di dunia x mampu buat kapal terbang? Roket? Bangunan 100 tingkat? Kereta? Kapal laut? Terowong bwh laut? STESEN ANGKASA? see stiap org ada kepakaran..jgn rasa dia je bijak puii

Romauldo said...

Jgn riak sgt brother...