untukmu permataku

Nama saya : Dr Amin Ismail (A.I.): Pegawai Perubatan UD41, Hospital Tengku Ampuan Afzan, Kuantan :)

MBBS (Melaka Manipal Medical College, Manipal University)

saya seorang doktor yang sentiasa mahu ceria

Followers

Monday, December 20, 2010

saya pun melayu : zaid ibrahim

saya mulakan dengan ucapan basmalah. sekadar ingin berkongsi dengan teman teman semua tentang perbincangan saya dan teman teman tentang "KETUANAN MELAYU" . moga ada manfaat bersama. diakhirnya saya serahkan pada anda semua untuk memubat penilaian seandainya anda semua adalah rakyat malaysia yang baru, pemuda pemudi malaysia yang inginkan perubahan dalam kehidupan kita semua dimalaysia. moga kita jadikan artikel ini sebagai sesuatu yang bakal memubka kotak minda kita sebagai seorang melayu, rakyat malaysia dan seorang muslim. insya Allah.

saya persembahkan:

Jom Faham
Fahami dan fikirkan. Ia bukan racism, kerana ketuanan bangsa itu akan berbalik semula kepada Islam juga.

'Ketuanan Melayu'
Maksud sebenar Ketuanan Melayu adalah lebih mirip kepada Malay Dominance dan bukannya Malay Supremacy atau Malay Superiority. Ia kerap dilaungkan dengan lantang kerana Melayu tidak dominan di dalam sektor ekonomi, kerjaya, pendidikan dan juga politik. Di ...dalam senarai Forbes 2008, hanya terdapat seorang Melayu di dalam senarai 10 lelaki terkaya di Malaysia. Eksekutif Melayu hanya di syarikat-syarikat milik kerajaan tetapi bilangan mereka di sektor swasta terlalu kurang. Ini secara langsung menyumbangkan kepada statistik yang menunjukkan bahawa pendapatan seisi rumah keluarga Melayu merupakan yang terendah antara ketiga-tiga kaum. Pelajar-pelajar Melayu yang unggul semasa peperiksaan Sijil Pelajaran Malaysia tidak cemerlang di peringkat universiti. Bahkan, di sektor yang sepatutnya ditunjangi oleh Melayu seperti Perbankan Islam dan Hub Halal, Melayu sudah ketinggalan. Inilah yang menjadi agenda sebenar pejuang-pejuang 'Ketuanan Melayu', yang tidak mahu melihat bangsa mereka yang merupakan bangsa paling dominan dari segi bilangannya di negara tercinta ini, hanya menjadi dominan di dalam "sektor" yang menghasilkan Mat Rempit, penagih dadah, keciciran sekolah, pengangguran, bohsia, muflis, kemiskinan tegar dan akhir sekali, perpecahan antara satu sama lain. Memperjuangkan Ketuanan Melayu bermaksud menaikkan martabat orang Melayu, supaya ia menjadi satu bangsa yang kuat, maju, bersatu dan disegani. (Admin - Khair al Medani)

Mohd Soleh: saya x nafikan........bagus ketuanan melayu.tapilebih bagus kalau kiat buat ketuanan islam...........banayk melayu yang melupakan islam......cuba kita g ke bandar2 berapa banyak anak melayu yang x bercirikan islam...adakah itu yang kiat cari selama ini....fikirkanlah wahai umat islam....

Jom Faham
‎:) melayu itu berkait rapat dengan Islam. Sebab itu melayu itu agamanya adalah Islam.

Islam tidak pernah melarang adanya bangsa, dan kaum. Namun yang dinilai paling mulia oleh Allah adalah yang paling bertaqwa antara kamu.

Di negara arab s...audi (negara Islam) tetapi diperintah oleh bangsa Arab. Jordan, dan sebagainya.

Jadi perkuatkan Islam dalam jatidiri bangsa.

Jom Faham Tentu anda faham di Malaysia, majoriti yang kuat mempertahankan Islam adalah orang Melayu itu sendiri.

Mohd Soleh bagaimana caranya nak mantapkan jati diri islam dalam diri?itu yang nak difikirkan.......terutama dalam diri remaja sekarang.....kerana remaja adalah aset negara yang bernialai....

Mohd Soleh yang perlu dimantapkan islam....kerana islammembawa bagsa yang baik dan makmur....

Jom Faham Alhamdulillah, persoalan saudara itu mungkin boleh dibuka dalam topik yang lain dan lebih khusus. Dan mudah-mudahan dapat dijawab dan dikongsi bersama sahabat-sahabat yang lain :)

Jom Faham yang perlu dimantapkan islam....kerana islammembawa bagsa yang baik dan makmur....

------

Ya, betul.. kita dah jawab di atas. Alhamdulillah. ^_^

Smail Nelayan Moden
ketuanan kedua2nyalah,ker camner,ketuanan melayu dan ketuanan islam,melayu pun nk,islam pun nk,tp islam yg paling penting...maaf,..kekuarangan diri

Mohd Soleh kembali kepadasirah nabi....walaupun brmacam2 kabilah nabi tidak mengangkat kaumdia sebagai terhormat.....apabila kita membawa islaminsya Allah kaum itulah yang menjadi tuan.....seperti melayu...kalau melayu itu sudah menjadikan islam sebagai ketuanan dia..iansy'4JJI melayu menjadi tuan di tanah air kita...amin

Smail Nelayan Moden semua betul...sy memkai semua kaul diatas

Mahadzir Abu Bakar semua pun tahu apa itu ketuanan melayu atau hak2 istimewa melayu/bumi n islam dalam konteks malaysia.jika sosialis dap atau komunis atau pluraisme mensmeentang kita akan faham,namun apabila ia ditentang atas faktor gadaiesme n belitmes itu dah kira bodohisme..hehe

Jom Faham
Lihat pada perlembagaan Malaysia siapakah yang dinamakan Melayu itu :

takrif Melayu menurut Perlembagaan Persekutuan adalah:-

Orang Melayu itu mestilah beragama Islam, mengamalkan adat budaya Melayu, bertutur menggunakan bahasa Melayu dan lah...ir sebelum hari merdeka sama ada di Tanah Melayu atau Singapaura, atau pada hari merdeka telah bermastautin di Tanah Melayu atau Singapura.

[Perkara 160 (2) Perlembagaan Malaysia]

Jom Faham Jadi apa masalahnya dengan ketuanan Islam yang masih ada pada Melayu ?

Jom Faham
Dan adakah menjadi haram bila kita menyatakan tentang bangsa sedangkan Allah sendiri berfirman yang bererti :

Wahai manusia sesungguhnya kami jadikan kamu lelaki dan perempuan dan kami jadikan kamu berbangsa-bangsa dan berpuak-puak supaya ka...mu kenal-mengenal. Sesungguhnya sebaik-baik kamu di sisi Allah ialah yang paling bertakwa di antara kamu."
(Al-Hujurat: 13)

Yang lebih jelas lagi dalam perlembagaan bahawa : Melayu itu adalah beragama Islam..

Husni Husin ketuanan melayu yg dibincangkan bkn utk menunjukkan superiority ataupun menidakkan hak kaum lain di malaysia....tetapi menjaga hak sbg peribumi yg semakin hari semakin hilang...kita tidak meminta apa2...cuma hendak mengekalkan apa yg mmg spttnya hak kita...adakah dgn mengekalkan hak istimewa org melayu itu bercanggah dgn syariah Islam? adakah ia menidakkan kebebasan beragama dan mengamalkan adat tradisi bangsa lain? jgn jadikan isu ini sbg permainan politik semata...maaf tiada niat utk mengata kpd sesiapa...

jom Faham
Ada orang mengatakan ketuanan Melayu itu sebagai asobiyah. Sedangkan asobiyah itu bermakna apabila golongannya itu salah maka akan tetap dipertahankan.

Sekarang ini, bukankah kita juga menegur individu melayu Islam yang salah ? pemimpin-pem...impin yang korup ?

Jom Faham
jadi adakah ia masih lagi dikatakan sebagai asobiyah ?

Mohd Soleh dalam perlembagaan memang betu....melayu tu islam...tapi dalam prektikalnya...sekarang lihatlah..adakah melayu islam yang mengamalkan ajaran islam sepenuhnya......kiata dapati nama melayu tetapi bila ditanya solat tidak tahu...........bukannya semua segelintir......

Jom Faham

ya.. itu memang diakui tuan Mohd Soleh. Itu perlulah diperbaiki/ditegur/dipulihkan.

Dalam isu yang timbul sekarang (mengenai ketuanan melayu) terutamanya ada yang hendak menangguk air yang keruh. Terutamanya musuh-musuh Islam yang duduk sepe...rti duri dalam daging. Bila-bila masa sahaja apabila ketuanan melayu (rujuk pada perlembagaan istilah MELAYU) dihapuskan, mudahlah untuk mereka bergerak.

Salim Azham

dalam masalah itu, yang penting dan harus dilakukan adalah mendidik, mengajar dan memberi kesedaran, bukan dipersoalkan tentang Ketuanan Melayu...

Apabila seorang membaca Al-Quran salah, apakah kita akan melarang semua baca Al-Quran ??? yang... wajar dilakukan adalah membetulkan kesilapan dan terus menggalakkan lagi supaya membaca Al-Quran.

Jujurnya, ana tidak nampak sebab mengapa dibangkitkan isu ini. Adakah dengan menghancurkan ketuanan Melayu, maka melayu kita akan dapat mengamalkan Islam sepenuhnya , dan bila ditanya solat baru tahu ?

Husni Husin adakah perbincangan hak istimewa org melayu ini dibincangkan dari sudut luarannya sahaja kerana dibangkitkan oleh sesetgh pihak tanpa kita melihat kpd aspek sejarah...kenapa isu ini begitu kritikal dlm memastikan survival org melayu lbh2 lagi umat Islam di bumi Malaysia ini...kenapa ia begitu penting dlm menjaga keseimbangan dan keharmonian kaum di Malaysia ini....jgn kerana beberapa isu yg sedikit kita perlu mengorbankan seluruh perjuangan raja2 melayu dan perjuang2 kemerdekaan kita...jgn kerana nyamuk seekor, kelambu dibakar...

Jom Faham bukan sahaja perjuangan raja melayu, pejuang kemerdekaan, bahkan juga para ulamak nusantara itu sendiri.

Rukiah Mahmood Rapatkan ummah, tingkatkan aqidah...mulakan mendidik anak2 dgn tarbiyah...insyaAllah.....perkara ni dibangkitkn atas kesempatan kerana terlihat kenyataan bhw org Melayu (GOLONGAN REMAJA & AWAL DEWASA) menggambarkn kpd umum betapa lalai dan terumbang-ambingnya kita dibuai proses permodenan yg byk unsur2 budaya kuning.......ibubapa jangan suka lepas tangan dlm mendidik dn mengatur hidup anak2....

Mohd Soleh macam kita yang dah faham tanggungjawab ibu bapa...alhamdulillah.....bagaimana cara kita nak bagi faham yang belum faham lagi.....bukannya semudah kata2. memerlukan pengorbanan dan kesabaran yang tinggu untuk mengubah mereka...........

Rukiah Mahmood M Soleh: Kita yg sedar ni lah yg kene sentiasa byk berdoa agar saudara2 kita mendpt kebaikan di dunia & di akhirat....bukankah DOA itu senjata org mukmin? Maafkn akak klu menyinggung!

Husni Husin benar kata kak Rukiah..sbb kebanyakkan dari kita hanya marah dan membenci golongan ini...bukan salah utk marah kerana kita adalah manusia dan kita akan benci kpd golongan yg melakukan maksiat tapi kita seringkali lupa utk mendoakan golongan ini supaya mendapat hidayat...kurg berkesan andai berbagai program yg kita laksanakan tapi dlm hati kita sentiasa membenci mereka dan kita tidak berdoa kepada Allah agar mereka ini diberi hidayah...

Rukiah Mahmood
T ksh Husni. Sebenarnya kita terlalu cepat menghukum sebelum mengenal punca permasalahan kita sendiri..dan suka meletakkn org dlm keadaan kita bukan sebaliknya, maka itu kita tidak nmpk jln penyelesaian. Lg 1, akak andaikan (xsemestinya bet...ul), ramai org bertindak tanpa memikirkn org lain; contohnya seorg isteri tidak menjaga tingkahlaku dn tuturkata, maka ini akan menjatuhkn martabat suaminya atau seorg ayah/ibu bertindak ikut hati lalu memalukan anak2. Kita kene pk, kita hidup perlu pk kan org2 yg kita sayang - tentang maruah dan perasaan MALU yg bertempat dan berwaktu!

Amin Ismail

salam sayang semua. persoalan yang wujud pada hari ini adalah konsep ketuanan melayu dalam majoriti masyarakat majmuk dimalaysia. kita semahu mahunya tidak boleh menyamakan konsep ketuanan melayu dimalaysia dengan konsep ketuanan arab arab ...saudi kerana majoriti arab di arab saudi sudah tentu islam. namun kita kena mengakui melayu dimalaysia hanyalah sekitar 50%.

2. pernahke kita berfikir kenapa dalam masyarakat bukan melayu dimalaysia ini tidak mahu kepada islam? kerana mereka melihat melayu itu islam. takpe lagi. tapi bila disebut islam itu, melayu. kerana apa? kerana kesilapan kita dalam berdefinasi tentang kewujudan islam dimalaysia. islam bukanlah hak mutlak melayu semata mata sehingga kita terlupa betapa dosa kita semalam 50 tahun kemerdekaan malaysia, kita masih lagi bingung dan siubk dalam berbicara tentang melayu dan bangsa serta hak kita sebagai majoriti terhadap malaysia tercinta sedangkan hakikatnya kita terlupa tujuan sebenar untuk berdakwah kepada sahabat kita yang ubkan melayu terhadap islam.

3. cukuplah dengan semangat kemelayuan kita. apa kata kita mulakan dengan keytuanan islam. cina islam pun boleh join kita, india islam pun terbuka hati untuk join kita tanpa perlu berfikir untuk memakia baju melayu, songkok, dan warna kulit yang sama.

4. fikirkanlah, dengan kuasa hanya 50 %, tak kemana kalau kita masih merasa hebat dengan semangat ketuanan melayu, atau malay dominance ini. ia tidak sesekali akan ebrkembang melainkan kita menjadikan ianya islic dominance. insya Allah, siapa tahu suatu hari dengan keterubkaan kita, kita mampu mencapai 100% rakyat malaysia menjadi muslim islam tanpa mengorbankan cheongsam, sari, tahun bar cina. tatkala itu menjadilah kita negara pelbagai abngsa dengan islam memerintah. insya Allah. bak kata TGNA, : aku leibh rela bermenteri besar seorang cina islam yang taat dari seorang melayu yang bermaksiat kepada Allah

Amin Ismail
jawapan TGNA tentang konsep ketuanan Melayu : http://www.blogtokguru.com/wahai-umno-baliklah-kepada-islam/

Amin Ismail

kita tidak boleh bergantung kepada definasi perlembagaan semata mata yang mengaitkan melayu itu semestinya islam. kerana sudah ada kes dimata ada melayu yang sanggup mengorbankan bangsa melayunya semata mata mahu menganut kristian. perlemba...gaan kita sebenarnya tidak kuat untuk mempertahankan akidah umat islam dimalaysia. lihat kisah lina joy. saya bingung dengan kata kata : ketuanan melayu akan berbalik semula kepada ketuanan islam kerana hakikatnya ramai mana melayu yang tidak langsung mengenal islam berbanding cina muslim di malaysia yang sudahpun mampu bertaraf ulamak dimalaysia ini. sedarlah bangsa tidak menjamin apa apa melainkan semangat untuk mengkaji agama itu yang terutama.

Husni Husin spt saya nyatakan sblm ini...ketuanan melayu bknlah bermaksud utk menghalang hak bangsa lain...cina masih berbahasa cina, masyarakat india masih lg merayakan perayaan mereka secara besar-besaran di batu caves saban tahun....tapi kebimbangan apabila ditiadakan hak ini...semakin susut bilangan orang melayu yg mampu utk bersaing dlm bidang ekonomi dsb serta semakin rancak fahaman pluralisme dan sekularisme berkembang di malaysia...

Amin Ismail
kenapa perlu bimbang? kerana kita bersandarkan pada bangsa, kerana kita tidak kembali kepada ketuanan islam. qadha dan qadar itu. selama 50 tahun kita merdeka, saya bertanya kenapa dasar DEB tidak berjaya untuk dicapai sebanyak 30% sedangka...n hakikatnya selama itu kita berada dibawah ketuanan melayu yang kita agung agungkan. 52 billion saham untuk orang melayu, yang tinggal hanya 2 billion. kemana hilangnya saham untuk orang miskin sedangkan hakikatnya kita berada dibawah ketuanan melayu. dalam hak ini adapaun kita sudah banyak terhilang wahai saudara Husni.

selama mana hak hak bumiputra tersemat didalam perlembagaan malaysia, ketahuilah tiada siapa yang mampu mengusiknya. tak usah kita salah dan bangga dengan slogan ketuanan melayu kita andaikata bangsa kitalah bangsa paling ramai menagih dadah, paling ramai ponteng sekolah, paling ramai berzina, mat rempit. betapa ramai mana anak melayu yang bangga menjadi tuan sedangkan hakikatnya hanyalah menjadi driver kepada tokey2 besar cina. adakah itu yang kita banggakan. apa yang saya harap agar kiat kembalikan ketuanan itu pada yang hak iaitu islam. bila islam berkuasa, sekularisme dan pluralisme dengan sendirinya akan terhakis. percayalah

Man Chuping
Salam.. Maaf utk saya memberi pendapat, saya melihat pnca utama yg mnyebabkan kegagalan dakwah kepada kaum lain di negara ini apabila mereka lebih memahami melayu itu adalah Islam, dan apabila mereka membenci org melayu automatik Islam juga... dibenci.

Ini juga berpunca dari kegagalan kita meletakkan Islam di tempat yg betul & meletakkan org melayu yg x mengamalkan Islam sebagai pimpinan2 di atas sekaligus memberi gmabaran buruk mengenai Islam.

Dan x kurang ramai yg memperjuangkan ketuanan Melayu tp pada masa yg sama menolak Perlembagaan Islam dgn alasan negara pebagai kaum. malahan lebih teruk menentang ketika ada pihak lain berpeluang meletakkan kagama Islam sebagai perlembagaan negeri tersebut.

sedikit rujukan boleh melihat video ustaz Fitri Abdullah yg membicarakan kedudukan dirinya sebagai India & bagaimana beliau melihat sudut Islam & Melayu - http://vimeo.com/13420546 & http://vimeo.com/13420546

Mohon Maaf andai tersilap & salah

Amin Ismail
sama amat tertarik dengan ungkapan anda Man Chuping pada rangkap ketiga itu. saya sebenarnya tertanya tanya tentang diri kita sebagai daie di ubmi malaysia ini. maaf kalau saya sekadar ingin menegur dan mengingati sahabat2 yangs edang menda...lami ilmu agama dibumi mesir, di bumi madinah mahupun dibumi malaysia sendiri. anda semua amat dekat dengan diri saya sebenarnya. saya juga asalnya pelajar dari sekolah agama. tiada niat untuk mengguris.

cuma apa yang saya cuba bangkitkan adalah semangat syok sendiri dikalangan kita. cuba kita bayangkan adakah dengan konsep dan laungan ketuanan melayu, atau malay dominance bukannya malay supremacy seperti yang difahami sesetengahnya, adakah laungan sebegini telah berjaya menjadikan islam sebagai agama terunggul dimalaysia terutamanya dalam bidang dakwah itu atau sebenarnya dan hakikatnya menjadikan islam itu semakin dijauhi dan tidak diperdulikan oleh masyarakat non islam?

selain itu, dalam kita berhujah mahupun berdakwah, kitakena menggunakan psychology. macam mana maksud saya, iya secara hikmah. kita kena mengenal orang yang kita mahu tuju. kita tidak boleh hidup dalam kepompong kita. kita kena fahami, disekeliling kita adanya orang cina, adanya orang india yang bukan beragama islam. ia sebenarnya satu anugerah Tuhan kepada kita untuk kita berdakwah kepada mereka.

sudah tiba masanya kita bangkit keluar dari alam kemelayuan kita. tak salah kalau kita korbankan sedikit melayu untuk mendapatkan islam berkuasa. selama 50 tahun merdeka, kristian semakin berkembang dimalaysia. setuju atau tidak? ye benar. mungkin ia tidak berkembang kepada masyarakat melayu, tapi ia berkembang kepada masyarakat cina, india dan kadazan. kenapa kerana kita tidak memperkenalkan islam untuku rakyat malaysia. kita kata islam itu untuk melayu. buddha itu untuk cina, hindu itu untuk india. sedangkan hakikatnya, agama bukanlah lambang sesuatu bangsa. dan abngsa bukanlah lambang kepada sesuatu agama.

fikir fikirkanlah bersama

Suria Kita
Tuan..hamba ni melayu...tapi diperalatkan oleh melayu jgk..ditipu oleh melayu jgk..jadi betullahlah Ketuanan hamba itu melayu..yg dah layu..bergaduh sesama sendiri..masing2 mahu menonjolkan kehebatan sendiri..tak sedar diri..BUMI DIPIJAK MILIK ORG LAIN..siapa yg pegang ekonomi kita sekarang ni..Tuan ? hamba ini melayu..

Jom Faham

ketuanan melayu akan berbalik semula kepada ketuanan islam kerana hakikatnya ramai mana melayu yang tidak langsung mengenal islam berbanding cina muslim di malaysia yang sudahpun mampu bertaraf ulamak dimalaysia ini. sedarlah bangsa tidak m...enjamin apa apa melainkan semangat untuk mengkaji agama itu yang terutama.

-----------------------------

:)

Benar, amat bersetuju dengan pendapat di atas. Namun tetap juga ulamak Melayu Islam/asatizah adalah majoriti antara semua itu dan kita tetap bersatu dengan saudara-saudara dari bangsa lain yang beragama Islam :)

Konflik yang timbul sekarang ini apabila kita kata tentang ketuanan Melayu akan terus dikaitkan dengan politik hawa nafsu sesetengah parti. Kita sedar, mengapa ketuanan melayu akhirnya dipandang sebagai satu isu politik sebab :

1. Sebab parti itu jugalah sebenarnya yang menjatuhkan bangsa Melayu sendiri

2. sebab sudah hampir kepada pilihanraya

3. sebab isu ini diharap akan menarik hati pengundi

Kemudian apabila kita (melalui parti) bawa tentang perjuangan Islam maka akan dikata juga bahawa mempergunakan Islam untuk tujuan politik.

Sebab itu perkara yang dianggap penting pun akhirnya dianggap tidak penting lalu dikatakan INI POLITIK.

Mahadzir Abu Bakar
jika non warga wlu agamanya Islam pun dia bukan rakyat malaysia.Jdi x salah istilah melayu itu dalam konteks dunia hari ini adalah negara bangsa.pakar2 spin spt nik aziz bawak2 lah bertaubat...

Amin Ismail

salam mahadzir. saya ingin bertanya anda. adakah semua orang melayu itu warganegara malaysia? adakah melayu indonesia warganegara malaysia, atau melayu singapura ada lah malaysia, atau adakah melayu pattani yang sedang bertarung dengan kera...jaan siam itu warganegara malaysia? melayu champa di kemboja? sedangkan orang cina, orang india di malaysia sudahpun menjadi warganegara malaysia yang sah. kenapa kita mahu mengasingkan mereka dari alam kemalaysiaan kita seolah olah mahu memaksa dengan nilai kemelayuan kita? sepatutnya kita mendampingi sahabat kita non malay yang telah menjadi warganegar dan adapun kad pengenalan sama macam kita. bila lagi kita nak dakwah mereka?

anda jangan dan langsung tidak layak menghina orang seperti nik aziz andaikata orang seprti anda lah yang menghina dan menindas bangsa melayu serumpun anda di bumi kelantan. mana hak orang meyu kelantan yang inginkan royalti minyak? kenapa melayu kelantan ditindas macam2 dari segi pembangunan dinafikan? kenapa? adakan melayu kelantan itu bukan melayu? adakah orang kelantan ini orang brazil yang bukan sedarah daging kita semua?

fikir fikirkanlah. politik tidak patut membatasi nilai kemanusiaan dan sarwajagat. tiada siapa yang mampu mneggugat hak kita yang telah termaktub dalam perlembagaan, kecuali kalau semua raja2 melayu itu diturunkan takhta. yang penting, kita mahu hak kita dibumi kita, tapi jangan sampai menafikan dan menzalimi hak warganegara lain yang kita sendiri beri taraf kewarganegaraan kepada mereka.

jom fikir fikirkanlah...

Arts Rahman

isu assobiyyah bila dikupas oleh org2 yg tak bertanggung jawab ia akan jadi juga seperti isu bidaah... sdgnkan dalam kitab ibnu khaldun beliau menegaskan pentingnya assobiyyah untuk tamadun hidup manusia... ia lebih kepada membina masyaraka...t, ekonomi dan politik.... inilah yg disebut cinta kepada watan dan wajib mempertahankan watan... kerana sebagai org islam kita dah diajar batas2 antara adil dan zalim... so jgn baca hadith untuk kepentingan sendiri dan jgn keterlaluan menghentam pdhal pihak yg menghentam yg menuduh itu boleh jadi zalim pada agama

Arts Rahman
kita di ajar apa yg adil apa yg zalim... malah islam itu adil...!! pihak2 tertentu memanipulasi istilah assobiyyah hingga menjadi senjata musuh2 islam pulak menghentam org2 islam...tak kira lah melayu ke cina dll yg islam. sedangkan org2 ka...fir yg mendominasi ekonomi terang2 zalim dan racis...isu kenaikan hatga barang, sorok barang...kalau dulu lagi best..harga yg di ambil dr china cuma rm10 mereka boleh jual sampai rm300 atas kertas cukai ni cukai tu sampai harga jadi rm300... tapi atas kertas juga hakikatnya cukai tak dibayar...mereka untung entah berapa ratus peratus...

Arts Rahman
ada kenalan sy yg pernah bekerja dgn 1 syarikat yg terkenal kira2 tahun 80an...banyak pengalaman2 yg dia cerita...dia berhenti sebagai finance director kat syarikat tu..menjadi org kepercayaan tokey tu kerana dia kerja dr takde apa apa kepada menjadi finance director...zalim cha ya alif nun ni...kita tak nampak berapa lama mereka menipu kerajaan..

Arts Rahman
akhirnya mereka juga berjaya jadi konglimerat2 dan dikejar oleh ahli2 politik kita.... kdg2 mereka pulak yg jadi dalang terhadap polisi dan sistem ekonomi kita skang.....mereka dah berjaya dan berkuasa

Amin Ismail

cinta kepada watan bermaksud cinta kepada tanah air. cinta kepada bumi malaysia. tahukah kita semua salah satu kejatuhan kerajaan turki uthmaniyyah. ia. satu hal kerana mustapha kamel attartukh yang sungguh menghinakan itu. satu hal lagi ke...rana kerajaan british menanamkan semangat cintakan kepada bangsa berlebih lebihan kepada bangsa arab pada waktu itu menyebabkan bangsa arab merasakan bahawa mereka di perintah ubkan oleh khalifah muslimin tetapi oleh pemerintah berbangsa turki. sedangkan islam datang asalnya kepada bangsa arab. lalu mereka memberontak mahu melepaskan diri dari kerajaan tuki uthmaniyyah dengan membawa semangat bangsa arab. nah. lihatlah apa terjadi sekarang di bumi arab. mengaku sebagai bangsa arab. hidup atas reolusi arab, sampai israel yang hanya sekecil itu suskar untuk ditewaskan bilamana islam dilemparkan jauh2 dari kehidupan kenegaraan dan bangsa itu dijadikan modal utama dalam hidup bernegara.

sesuatu bangsa itu akan hilang kegemilangan mereka bilamana islam dikebumikan. susahkan kalau kita hanya hidup dalam kelompok kita sendiri.

cubalah renungkan. kenapa dalam 50 tahun kita dibawah slogan ketuanan melayu, ekonomi umat kita masih lagi mengundur. jangan kita menyalahkan orang lain kalau memang kita kemah. kalau kiat asyik dengki dengan sesama kita sendiri. tak adil untuk kita dengki dengan kekayaan orang lain kalau mereke berusaha. kita mengaku kita sesama bangsa melayu, tapi hati kita penuh sifat dengki dan dendam sesama abngsa kita.

Arts Rahman
dlm konteks ketuanan melayu ni hakikat sebenar nya ialah berbalik kepada siapa yg mula membina tamadun di satu2 negara...org melayu mula membina tamadun..institusi masyarakat, ketua, pemerintah..raja dan rakyat...membina masyarakat kemudian... menerima islam ..DAP pernah berhujah bhw penduduk asal negara ni bukan org melayu tetapi org asli...itu bukan hujah yg tepat sebab org asli tidak membina tamadun mereka berpindah randah dan hidup dlm hutan..takde pemerintah kecuali tok batin... hinggalah ke era peperangan dan penjajahan.....itulah sebenarnya konsep ketuanan yg di pertahan...

Arts Rahman
org melayu sudah beratus2 tahun membina tamadun dan negara ini berdepan ngan portugis, kemudian jepun dll dlm perang dunia.... dan di zaman pemerintahan khalifah2 islam seperti othmaniyyah....kita berada di bawah daulah othmaniyyah

Amin Ismail

kita kena kembali kepada perlembagaan negara. perlembagaan telah menetapkan segala galanya untuk peribumi, melayu asal, dan sabah sarawak. kita periubmi mempunyai segala keleibhan berbanding kamu lain yang disebut pendatang itu terhadap bum...i malaysia. masalahnya yang timubl bilamana kita seolag terpesona dengan alunan muzik indah slogan ketuanan melayu yang dicanang semata mata. saya hanya bertanya kenapa sampai 50 tahun merdeka sudah, melayu masih lagi terkebelakang dari segi kekayaan, pendidika, ekonomi? adakah salah orang bukan melayu? adakah salah mereka sehingga merompak harta kekayaan negara kita?

tidak. salah kita sendiri. salah saya, salah anda salah pemimpin melayu. kita ada hak keatas malaysia, mereka juga ada hak keatas malaysia kerana mereka warganegara malaysia.

kita bila bercakap tentang sejarah, kita kena adil. bukan kah islam itu adil kepada semua. apa maksud zalim? saya bagi istilah maksudnyadalam syarak : meletakkan sesuatu bukan diatas tempatnya. kita bercakap soal tamadun melayu. ya. saya setuju kerana saya juga melayu seperti anda. dari zaman uthmaniyyah, awal 2 dulu memang melaysia ini bumi melayu. tiada siapa nafikan. namun setelah kita mahu merdeka, saya mahu tanya, siapa yang memberi kerakyatan kepada orang ubkan melayu? kita. pemimpin melyu yang memberi kerakyatan kepada non malay untu bersama sama memiimp[in malaysia. ibla mereka dah menjadi warganegara melaysia, mereka juga adalah saudara kita. mereka juga ada hak untuk menuntut sesuatu dari malaysia kerana mereka adalah rakyat malaysia. janag zalim pada orang lain. kalau mereka nak menuntut biasiswa, apakah kita tidak boleh beri? ubkan smeua orang cina dan india kaya. saya sekadar bertanya sahaja. kenapa? sebab salah pemimpin melayu yang memberi kerakyatan kepada non malay.

perlembagaan telah menetapkan segalanya. bumiputra ada haknya. non bumi ada haknya. tiada siapa yang mampu menguabhnya. hakikatnya jagn kita abngga menjadi tuan sedangkan kita hanya driver, tukang cuci, penjaga kaunter supermarket kepada syarikat2 cina dan india. tak usah kita nak dengki dengan kekayaan orang lain. tak usah kita nak dengki dengan kerajinan bangsa lain, kalau abngsa kita sendiri dengki sesama kita, malas sesama kita.

sebab itu saya cadangkan konsep ketuanan islam di malaysia ini. bila ini berlaku, islam akan berjaya. malaysia pun berjaya

Man Chuping
sdikit info menarik dari sejarah:
Kepulauan Melayu ini pada asalnya adalah beragama hindu, dibuktikan dgn penemuan2 pusat2 sembahan hindu di kebanyakan tempat Malaysia & dibuktikan pula dgn parameswara antara raja terawal di kepulauan Melayu... ini juga beragama Hindu. Jelas menunjukkan nenek moyang kita dijajah oleh agama Hindu dahulu kala.

Kemudian Parameswara telah di Islam kan oleh Bangsa Cina yg beragama Islam dengan para2 pedagang Islam Cina di kebanyakan tempat di Malaysia dibuktikan oleh beberapa fakta sejarah.

setelah beratus tahun umat Melayu menjadi Islam, Allah hantar pula bangsa India yg beragama Hindu ke Malaysia & bangsa cina yg bukan Islam ke Kepulauan Melayu.

->Kita jelas terhutang budi dgn bangsa Cina yg dahulu kala meng Islam kan moyang2 kita, ttp Allah hantar pula bangsa Cina yg bkn beragama Islam ke Malaysia setelah beratus tahun kita berpegang pada Islam hasil DAKWAH awal dari bangsa Cina

->Allah juga hantar satu agama yg pernah menjajah Kepulauan Melayu dahulu kala setelah kita berjaya bebas dgn memegang kpd Islam.

->Sesungguhnya se baik2 perancangan adalah perancangan Allah Yg Maha Esa yg mengatur kembali bumi Malaysia kpd 3 kaum utama yg saling berkait pada masa silam & sejarah telah membuktikan konsep dakwah berjaya di tanah ini oleh satu bangsa yg dijajah

-kesimpulan-
siapa jua kita pada hari ini kita mesti membuktikan bahawa kita masih melayu yg di muliakan oleh Islam bkn di muliakan oleh melayu yg pernah dahulu kala dijajah & di muliakan & dimerdekakan oleh Islam atas konsep dakwah.

Konsep dakwah mesti terus bergerak di kalangan bangsa Melayu yg telah Islam bagi memahami kemulaian Islam itu sendiri & pada masa yg sama membuat Islam di pandang mulia oleh bangsa2 lain di Malaysia bagi memjalankan konsep dakwah itu sendiri.

sekian, maaf andai silap @ salah.

akhirnya perbincangan ini dapat lah saya simpulkan bahawa tidak ada gunanya tamadun melayu dimalaysia ini andaikata ianya terasas atas semangat hinduism tanpa dakwah yang pernah dijalankan oleh pedagang cina islam suatu ketika dulu. moga dakwah akan tersubur kembali kepada non malay dimalaysia ini.

salam alaik.

No comments: