untukmu permataku

Dr Amin Ismail (A.I.): Pegawai Perubatan UD41, Hospital Tengku Ampuan Afzan, Kuantan :)

MBBS (Melaka Manipal Medical College, Manipal University)

Ini tempat aku meluahkan suka dan duka seorang medical student dan doktor :)

Followers

Wednesday, May 13, 2009

budak sekolah agama pun buat maksiat

budak sekolah agama pun buat maksiat. budak pompuan pakai tudung pun buat maksiat. orang yang g masjid pun bukannya betul sangat. so what. inilah yang sering kita sebagai manusia dipersoalkan bilamana kita mengungkapkan kata kata hantarlah anak belajar sekolah agama, carilah pasangan yang pernah belajar agama, mengapa tidak memakai tudung?, jom solat. alhamdulillah sekurangnya kita ada inisiatif untuk berdakwah. namun macamana dengan mereka mereka ini. mungkin susah untuk mereka memahami akan hakikat hidup ini sebagai manusia yang ada tuhan dan ada pencipta. siapa kata orang yang pakai tudung tak buat maksiat? ya memang ramai. siapa kata mereka yang belajar sekolah agma semuanya warak dan baik lagi alim semua. hatta budak sekolah hanrey gurney ramai lagi baik. tapi ingtlah kita pergi sekolah agama, pakai tudung bukan untuk jadi baik, tapi sebagai kepatuhan kita pada Allah. sekurangnya orang yang pergi ke sekolah agama tu dia terdedah dengan pembelajaran agama, dia dah tak perlu nak kejar sana sini nak cari ilmu agama. kul 8 dia belajar sejarah, kul 9 dia belajar ilmu hadis. yang ko g kutuk orang blajar sekolah agama tu apsal. ni nak marah ni. berbeza plak ngan budak sekolah kebangsaan . bukan nak kutuk tapi kat sekolah kebangsaan ilmu agama terbatas dan kalu nak cari lebih kena cari sendiri. dan memang kita mengaku budak yang keluar skolah agama bukan semua betul. so itu bukan kerana salah sekolah agama tapi salah diri sendiri la. sama la macam dia tanya buat apa nak jadi orang islam . kata org islam ni baik semua, islam menjamin jadi manusia yang terbaik, alim taat pada perintah allah, tapi apsal ramai org islam yang minum arak, makan babi , berzina. so salah siapa. takkan lah kita nak salahkah agama islam. salah budak tu la yang tak paham islam. begitulah hidup ini. kita belajar agama ke, pakai tudung ke, tak makan babi ke buakan kerana effect dia pada kita tapi kertana kepatuhan kita pada allah sebagai seorang makhluk dia. so, jgn lagi celupar mulut lepas ni. nanti tak pasal2 allah tutup pintu hati kita.
wallahualam.... geram sungguh aku pada orang yang kata paham agama tapi malas nak belajar agama dengan cara berguru. dia ingt ilmu dia tu cukup sgt. pandgan ulama muktabar ni semua tak betul

3 comments:

hazwanihamzah said...

assalamualaikum.. hehe marah btol nampaknye saudara dalam artikel ni.. saya setuju ngan saudara.. sekolah agama takde kaitan ngan sume tu.. yg masalahnye sejauh mana kite mengaplikasi ilmu agama dlm kehidupan seharian

Muhammad Amin said...

Salam..betul3x..
Harap dapat betulkan kesalahan ejaan.
Nanti emak Nahiz, Cikgu Aini marah..
he he..

aku dr amin said...

walaikumsalam.terima kasih pasal komen anda. buat mohammad amin insya allah saya akan perbetulkan ejaan tulisan saya . dan buat saudari hazirah kat australia terima kasih mengingatkan saya pasal penggunaan istilag GOD, God and god. insya allah saya akan perbetulkan balik nanti. tq